Skatteudvalget 2016-17
L 93
Offentligt
1702991_0001.png
14. december 2016
J.nr. 16-1708178
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 93 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 5 af 9. december 2016. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 93 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om, hvilke empiriske undersøgelser Skatteministeriet har kendskab til, der viser en positiv direkte sammenhæng mellem lavere registreringsafgift og øget arbejdsudbud, til skatteministeren
1702991_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvilke empiriske undersøgelser Skatteministeriet har kend-
skab til, der viser en positiv direkte sammenhæng mellem lavere registreringsafgift og øget
arbejdsudbud, og hvor sikker denne sammenhæng vurderes at være.
Svar
Skatteministeriets vurdering af effekten af ændringer i afgifter som registreringsafgiften
tager afsæt i de generelle regnemetoder som beskrevet i
Regneprincipper og modelanvendelse i
Finansministeriet,
22. november 2012.
Beregningsmetoden tager konkret udgangspunkt i en elasticitet på 0,1, der angiver den
procentvise effekt på arbejdsudbuddet målt i timer ved en 1 pct. ændring i marginalløn-
nen efter skat. Afgiftsændringer påvirker arbejdsudbuddet på nogenlunde samme måde
som en ændring i en proportional indkomstskat og vil derfor have en tilsvarende effekt på
arbejdsudbuddet. En nedsættelse af registreringsafgiften forventes at medføre lavere bil-
priser og dermed øget real marginalløn.
Andelen af det samlede forbrug, som anvendes på køb af nye biler og motorcykler, er
endvidere generelt stigende med indkomsten. Da der er tale om en forhøjelse af skala-
knækket, som reducerer afgiftsgrundlaget for den høje registreringsafgiftssats (på 150
pct.), er det lagt til grund, at nedsættelsen har næsten samme virkning på arbejdsudbuddet
som en beløbsmæssigt tilsvarende reduktion af topskattesatsen.
Side 2 af 2