Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPCRV
Koordineret med:
Sagsnr.: 1605951
Dok. nr.: 311327
Dato: 23. februar 2017
NOTAT
L 76 - Bilag til svar på spm. 3
Bech-Bruun Advokater har den 14. december 2016 på vegne af deres klienter Nordisk
Cryobank og Cryos International udarbejdet vedlagte juridisk notat, som på en række
punkter stiller spørgsmålstegn ved Sundheds- og Ældreministeriets juridiske grundlag for L
76 om ændring af lægemiddelloven og vævsloven.
Om vævsdirektivets formål
I sit notat anfører Bech-Bruun Advokater blandt andet, at der ikke er juridisk belæg for, at
intentionen med vævsdirektivet har været at forhindre distribution direkte til privatperso-
ner.
Advokatfirmaet anfører videre, at det i vævsdirektivet hverken er reguleret, hvem man
skal eller kan distribuere til, eller hvem man ikke skal eller kan distribuere til. Desuden er
det ifølge advokatfirmaet ikke i vævsdirektivet reguleret, at anvendelsen på mennesker
alene kan ske af klinikker eller lignende og ikke af privatpersonen selv.
Sundheds- og Ældreministeriets vurdering:
Vævsdirektivet indeholder ikke et udtrykkeligt forbud mod salg af sæd til privatpersoner.
EU-Kommissionen vurderer dog, at de forudsætninger, hvorpå vævsdirektivet og
de tilhørende tekniske direktiver blev forhandlet og vedtaget, og som ses afspejlet flere
steder, bl.a. i direktivets præambel, tager udgangspunkt i, at sæden distribueres via klinik-
ker frem for direkte til privatpersoner, jf. definitionen af sporbarhed i artikel 2, litra g, i
Kommissionens direktiv 2006/86. Her defineres sporbarhed som muligheden for at finde og
identificere væv og celler samt for på den eller de klinikker, der anvender vævet og cellerne
i recipienten, at identificere recipienten eller recipienterne (egen fremhævning).
Tilsvarende fremgår det af direktiv 2006/86/EF i præamblens afsnit 6, at direktivets an-
vendelsesområde bør omfatte kvaliteten og sikkerheden ved humane væv og celler under
kodning, behandling, præservering, opbevaring og distribution til den sundhedsinstitution,
hvor de anvendes i det menneskelige legeme (egen fremhævning).
Gennemførelsesdirektiv 2006/86 siger om sit anvendelsesområde i art. 1:
”Dette direktiv
gælder for kodning, behandling, præservering, opbevaring og distribution af: a) humane
væv og celler bestemt til anvendelse på mennesker (… )” (egen fremhævning).
Der er således ikke tale om formålsfortolkning, men om forudsætninger, som er en del af
direktiverne.
Om fortolkningen af kravet om sporbarhed i vævsdirektivet
Bech-Bruun Advokater anfører blandt andet, at definition af sporbarhed i artikel 2, litra g) i
direktiv nr. 2006/86 alene fastslår, at der skal ske sikring af sporbarhed i samtlige led i