Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Dato: 27-02-2017
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPCRV
Sagsnr.: 1605951
Dok. nr.: 311251
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 20. februar 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 3 (L 76) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 3:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 19. februar 2017 fra Cryos Interna-
tional og Nordic Cryobank, jf. L 76 - bilag 9. ”
Svar:
Med afsæt i et notat af 14. december 2016 fra Bech-Bruun Advokater har de to dan-
ske sædbanker Cryos International og Nordic Cryobank Group fremsendt et æn-
dringsforslag til den foreslåede distributionsbestemmelse i § 9 a i L 76. Sædbankerne
har tillige den 21. februar 2017 haft foretræde for Sundheds- og Ældreudvalget med
henblik på at redegøre for deres forslag.
Notatet fremsendt af sædbankerne indeholder en vurdering af vævsdirektivets for-
mål samt bestemmelser om sporbarhed, indberetning og distribution. Det anføres i
notatet, at den foreslåede § 9a i L 76 ifølge advokatfirmaet er et udtryk for overim-
plementering.
Indledningsvis vil jeg gerne understrege, at det i forbindelse med udarbejdelsen af
lovforslaget L 76 har været centralt at sikre, at der ikke foreslås unødigt stramme el-
ler ufleksible krav til distribution. Derfor vedrører forslaget ikke selve købssituationen
som sådan, men alene distribution, ligesom forslaget giver mulighed for at der ikke
alene distribueres til klinikker og institutioner, men også til autoriserede sundheds-
personer. Det vurderes at være en udvidende fortolkning af vævsdirektivets krav om
distribution til sundhedsinstitutioner og lignende.
Supplerende vil jeg fremhæve, at distributionskravet i L 76 ikke vurderes at være
uforeneligt med, at en sundhedsperson kan tage på hjemmebesøg med henblik på at
tilbyde behandlingsydelser med donorsæd i kvindens eller parrets eget hjem. I så fald
skal sundhedspersonen dog for eksempel sikre sig, at eventuel overskydende sæd ta-
ges med retur for at sikre, at videredistribution af sæden ikke kan finde sted. Også
her er der tale om en udvidende fortolkning for at sikre hensigtsmæssig fleksibilitet.
Sædbankerne kan tillige afsøge mulighederne for konkrete samarbejder med fertili-
tetsklinikker eller sundhedspersoner i EU-landene med henblik på at tilbyde sådanne
udgående services uden for Danmark. De givne services skal leveres i overensstem-
melse med lovgivningen i det pågældende land.
For så vidt angår selve fortolkningen af direktiverne kan Sundheds- og Ældreministe-
riet oplyse, at ministeriet har haft en dialog med såvel Europa-Kommissionen som
Justitsministeriet om fortolkningen af vævsdirektivet.