Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 16-02-2017
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPCRV
Sagsnr.: 1605951
Dok. nr.: 297130
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 25. januar 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 2 (L 76) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 2:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 7. december 2016 fra Foreningen
Solomor, jf. L 76 - bilag 4.”
Svar:
Henvendelsen fra Foreningen Solomor rejser en række problemstillinger med relation
til L 76.
Indledningsvis anfører foreningen, at lovforslaget sygeliggør raske kvinder, fordi det
fratager kvinderne muligheden for hjemmeinsemination og tvinger kvinderne ind i
sundhedsvæsenet, selv om de ikke er syge, men alene mangler sæd til reproduktion.
Foreningen Solomor anfører videre, at hvis kvinder fratages mulighed for at købe do-
norsæd direkte fra sædbanken, vil det medføre, at kvinder vil søge donorsæd fra al-
ternative kilder uden den sikkerhed, som sædbankerne tilbyder.
Jeg har stor forståelse for, at enlige eller lesbiske kvinder kan opleve de foreslåede di-
stributionskrav i L 76 som en begrænsning. Jeg er stolt af den liberale politik og lov-
givning, som vi har i Danmark, når det kommer til assisteret reproduktion, hvor der er
gode muligheder for at hjælpe alle kvinder, der ønsker sikker insemination. Regerin-
gen har derfor fra start været meget opmærksomt på ikke at foreslå unødigt stramme
eller ufleksible krav til distribution.
Når det drejer sig om kvalitets- og sikkerhedskrav for donorsæd, er Danmark løbende
forpligtet til at følge EU-lovgivningen. Vævsdirektivets sikkerhedskrav om sporbarhed
og indberetning af alvorlige hændelser mv. forudsætter, at distribution af væv og cel-
ler sker til vævscentre, sundhedsinstitutioner eller lignende – og dermed ikke til pri-
vatpersoner. Danmark er derfor forpligtet til at ændre vævsloven på det punkt – en
fortolkning, som Justitsministeriet i øvrigt er enig i.
For så vidt angår foreningens nærmere bemærkninger vil jeg anføre følgende:
For det første, at donorsæd – som nævnt – allerede i dag er reguleret i vævsloven,
som stiller krav til kvalitet og sikkerhed ved donation, udtagning, testning, forarbejd-
ning, præservering, opbevaring og distribution af humane væv og celler beregnet til
anvendelse i den menneskelige organisme. Den donorsæd, som kvinder og par i dag
køber af sædbankerne, har således allerede været en underlagt en række behandlin-
ger og undersøgelser, som er krævet i henhold til vævslovgivningen, og som udføres i
regi af sundhedslovgivningen. Hjemmeinsemination foregår dermed ikke uafhængigt
af sundhedsvæsenet, selv om det måske umiddelbart kan opleves sådan i dag.