Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: Lægemiddelpolitikog
Internationale Forhold
Sagsbeh.: DEPCRV
Koordineret med:
Sagsnr.: 1604488
Dok. nr.: 238281
Dato: 24. november 2016
NOTAT
L 76 - Enlige og lesbiskes fremtidige muligheder for assisteret re-
produktion med donorsæd fra danske sædbanker
Sammenfatning
Sundheds- og Ældreministeriet har haft en dialog med Europa-Kommissionen om fortolk-
ningen af vævsdirektivet og de tilhørende Kommissionsdirektiver. På baggrund heraf er
det såvel ministeriets som Kommissionens vurdering, at Danmark med den gældende
regulering i vævsloven ikke i tilstrækkelig grad lever op til kravene i vævsdirektivet om
sporbarheden af væv og celler i alle faser fra donation til distribution til modtageren.
Sundheds- og ældreministeren har derfor fremsat forslag om at ændre vævsloven.
Det danske folketing har alene mulighed for at lovgive og håndhæve dansk ret på dansk
territorium. Til gengæld berører lovforslaget ikke de gældende muligheder for, at uden-
landske kvinder kan komme til Danmark og modtage fertilitetsbehandling med anvendelse
af donorsæd fra danske sædbanker. Udenlandske kvinder har i dag mulighed for at mod-
tage fertilitetsbehandling i Danmark på lige fod med danske kvinder i både offentligt og
privat regi.
Det foreslåede distributionskrav vil medføre, at alle kvinder eller par (danske som uden-
landske), der har brug for donorsæd fra en dansk sædbank, sidestilles på den måde, at de
alle skal via et vævscenter, en fertilitetsklinik etc. uagtet årsagen til behandlingen. På den
baggrund vurderes der ikke at ske forskelsbehandling af nogle kvinder eller par frem for
andre, hverken på grund af seksuel orientering, nationalitet eller andre forhold.
Baggrunden for lovforslaget
Baggrunden for forslaget om at ændre vævsloven er todelt:
For det første vurderer Styrelsen for Patientsikkerhed, at der bl.a. pga. udviklingen i bran-
chen, særligt det øgede salg af sæd fra danske sædbanker direkte til privatpersoner, er
behov for at stramme op og styrke patientsikkerheden. Sigtet er her at sikre større spor-
barhed og indberetning af nødvendige oplysninger om alvorlige uønskede hændelser og
alvorlige bivirkninger for dels at undgå, at flere børn fødes med samme alvorlige, arvelige
lidelse, dels at opspore og informere om risikoen for sygdom hos andre børn af samme
donor, så børnene ved behov kan komme tidligst muligt i relevant behandling.
For det andet finder EU-Kommissionen, at vævsloven ikke overholder vævsdirektivets krav
til sporbarhed og indberetning af alvorlige hændelser og bivirkninger.
Sundheds- og Ældreministeriet har derfor haft en dialog med Europa-Kommissionen om
fortolkningen af vævsdirektivet og de tilhørende Kommissionsdirektiver. Drøftelserne
vedrørte spørgsmålet om, hvorvidt kravet i vævsdirektivet om fuld sporbarhed og indbe-