Undervisningsudvalget
Christiansborg
Undervisningsministeriet
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
15-12-2016
I forbindelse med behandlingen af (L 58) Forslag til Lov om de gymnasi-
ale uddannelser har udvalget i brev af 13. december 2016 efter ønske fra
Mattias Tesfaye (S) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 27:
”Kan man på htx, hvor man i dag har en tilsvarende undtagelse ift
lærerkompetencer, se dårligere resultater i matematik end på stx?”
Svar:
Det er vanskeligt at skabe et tilstrækkeligt validt grundlag for en retvi-
sende sammenligning af resultaterne i matematik i stx og htx. Derfor kan
der heller ikke svares entydigt på spørgsmålet.
Sammenligner man fx karaktererne i studentereksamen i matematik i stx
og htx, vil der være stor forskel på antallet af elever på de to gymnasiale
uddannelser og fordelingen af elever på A- og B-niveau. En større andel
af eleverne i htx tager matematik på A-niveau end på stx. Det betyder, at
flere elever ikke består matematik på A-niveau i htx end på stx. Det kan
dog ikke entydigt udlægges sådan, at eleverne har dårligere resultater på
htx, da der er tale om, at flere elever har matematik på højere niveau i htx
end i stx. Det er endvidere meget vanskeligt at forklare mulige dårligere
resultater på htx med forskellige krav til lærerkompetencer.
Der ligger derfor ikke en konkret vurdering af resultaterne i htx og stx til
grund for harmonisering af krav til lærerkompetencen i de to gymnasiale
uddannelser. Der er i stedet tale om en harmonisering af de gymnasiale
lærerkompetencer mere generelt, som det er fremgået af tidligere svar på
bl.a. spørgsmål 4 til L 58 af 30. november 2016 om samme emne. Her
begrundes et ens krav til lærerkompetencerne i de gymnasiale uddannel-
ser således: