Undervisningsudvalget 2016-17
L 58
Offentligt
1703960_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Undervisningsministeriet
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
15-12-2016
I forbindelse med behandlingen af (L 58) Forslag til Lov om de gymnasi-
ale uddannelser har udvalget i brev af 13. december 2016 efter ønske fra
Mattias Tesfaye (S) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 26:
”Er der dokumentation for at matematiklærere, som har en praktisk bag-
grund, leverer dårlige resultater?”
Svar:
Undervisningsministeriet har ikke kendskab til danske undersøgelser,
som har set på, om matematiklærere med praktisk baggrund har dårlige
resultater. Der er heller ikke kendskab til andre danske undersøgelser,
hvor betydningen af en teoretisk og praktisk baggrund for elevernes re-
sultater er sammenlignet.
Faglig kompetence til at undervise i de gymnasiale uddannelser og på de
gymnasiale fag i eux opnås gennem en bestået kandidatuddannelse i ét
eller flere af de gymnasiale fag og ved at opfylde de faglige mindstekrav.
Praktisk baggrund har hidtil kun i bestemte fag i htx og hhx (og dermed i
eux) – og under særlige betingelser – været formelt kvalificerende.
I tilfælde, hvor kandidaten ikke har en bestået kandidateksamen i ét eller
flere fag inden for den gymnasiale fagrække, kan faglig kompetence op-
nås, hvis kandidaten på anden vis har opnået de kvalifikationer, der er
nævnt i Uddannelses- og Forskningsministeriets vejledning: ”Retningslin-
jer for universitetsuddannelser rettet mod undervisning i de gymnasiale
uddannelser (faglige mindstekrav)”.
Det er øverste leder på den enkelte uddannelsesinstitution, som kan til-
dele faglig kompetence i henhold til de faglige mindstekrav.
Tlf.
Fax
L 58 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om der er dokumentation for at matematiklærere, som har en praktisk baggrund, leverer dårlige resultater, til undervisningsministeren
2
Med venlig hilsen
Merete Riisager Andersen