Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 33 92 93 00
Sagsnr.
2016 - 9237
Doknr.
432465
Dato
06-01-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 6. december 2016 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 2 (L 56) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 2:
”Ministeren bedes redegøre for, om dette lovforslag vedr. tilsynet i Statsforvaltningen
lever op til kritikpunkterne i Rigsrevisionens/Statsrevisorernes beretning12/2015 om
Statsforvaltningens tilsyn med kommunerne”
Svar:
1.
Lovforslaget er en del af opfølgningen på den kritik af Statsforvaltningens tilsyn med
kommunerne, som statsrevisorerne og Rigsrevisionen fremkom med i forbindelse med
beretning nr. 12/2015 om Statsforvaltningens tilsyn med kommunerne.
På baggrund af Rigsrevisionens beretning kritiserede statsrevisorerne blandt andet
skarpt, at Statsforvaltningens tilrettelæggelse af tilsynsopgaverne ikke var tilstrækkelig
målrettet og effektiv. Statsrevisorerne fandt det kritisabelt, at sagsbehandlingstiderne
kunne være så lange, at en ulovlig praksis kunne fortsætte i flere år, mens kommunen
ventede på en afgørelse. Statsrevisorerne fandt det videre kritisabelt, at Statsforvalt-
ningen ikke prioriterede efter, hvor der er størst risiko for lovbrud, og, hvor det kan
have væsentlige konsekvenser, men primært behandlede tilsynssagerne ud fra den
rækkefølge, sagerne blev modtaget i, at Statsforvaltningens data kun i få tilfælde un-
derstøttede en effektiv resurseanvendelse eller muliggjorde intern styring og planlæg-
ning af tilsynet samt, at Statsforvaltningen kun offentliggjorde få udtalelser på sin
hjemmeside.
Formålet med lovforslaget er at give Statsforvaltningen bedre mulighed for, at det
kommunale tilsyn målrettes mod de sager, som Statsforvaltningen finder mest betyd-
ningsfulde ud fra en overordnet vurdering af betydningen for kommuner og regioner i
et bredere perspektiv.
Ved at give Statsforvaltningen mere fleksible rammer for sagsudvælgelsen vil Stats-
forvaltningen få mulighed for at operere mere effektivt i forhold til sager af navnlig
tværgående og generel karakter, herunder i forhold til prioriteringen af sager.
Med det antal sager, Statsforvaltningen efter de gældende rammer for sagsudvælgel-
sen er forpligtet til at undersøge nærmere, er der væsentlige sager, der bliver for gam-
le, også selvom Statsforvaltningen prioriterer inden for disse rammer. Jeg kan her
henvise til pkt. 3 i den redegørelse af 20. april 2016, som den daværende social- og
indenrigsminister afgav til statsrevisorerne. Redegørelsen blev samme dato sendt til
orientering til SOU (SOU alm. del 2015-16, bilag 255).