Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2016 - 3534
Doknr.
440227
Dato
20-01-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 23. december 2016 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 4 til børne- og socialministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 4 ad L53:
”Vil ministeren beskrive de frivillige indsatser, der i dag ikke er dækket af Danske Lov
3-19-2, og de frivillige indsatser som er dækket af den pågældende lov?”
Svar:
Det daværende Social- og Indenrigsministerium meddelte i en udtalelse den 26. april
2016 ministeriets vurdering af, at kommuner hverken med hjemmel i serviceloven,
arbejdsskadesikringsloven, Danske Lov 3-19-2 eller med henvisning til kommunal-
fuldmagtsreglen kan tegne ulykkes- og ansvarsforsikringer for borgere, som yder en
frivillig indsats i kommunen. Udtalelsen blev udarbejdet som følge af, at flere kommu-
ner havde henvendt sig til Statsforvaltningen og senere til ministeriet med ønske om
hjemmel til at kunne tegne de omtalte forsikringer.
Efter de gældende regler i arbejdsskadesikringsloven er kommuner og regioner som
arbejdsgivere forpligtet til at tegne ulykkes- og ansvarsforsikringer til borgere, der yder
frivilligt arbejde, fordi det er arbejde i lovens forstand. Tilsvarende har de i dag altså
ikke mulighed for at tegne forsikringer for de borgere, der yder en frivillig indsats, så-
dan som det gør sig gældende for private aktører som fx frivillige organisationer, der
kan forsikre deres medlemmer.
Lovforslagets formål er dermed at sikre, at kommuner og regioner på samme vis, som
det er muligt for private aktører, kan tegne ulykkes- og ansvarsforsikringer for den
restgruppe af borgere, der ikke er dækket af arbejdsskadesikringsloven.
Når lovforslaget opererer med en sondring mellem frivilligt arbejde og frivillig indsats
sker det således på baggrund af den sondring mellem arbejde og indsats, som allere-
de følger af arbejdsskadesikringsloven. Lovforslaget har således ikke til formål at æn-
dre på den gældende sondring i arbejdsskadesikringslovens forstand, men skabe
hjemmel til, at kommuner og regioner kan vælge også at forsikre borgere, der yder
frivillige indsatser i forbindelse med kommunal eller regional opgavevaretagelse. Lov-
forslaget kan i den forstand ses som et supplement til reglerne i arbejdsskadesikrings-
loven.
Det vil bero på en konkret vurdering, hvilke former for frivillighed der kan betegnes
som arbejde og dermed er dækket af arbejdsskadesikringsloven. Derfor er det hver-
ken muligt at beskrive en udtømmende liste over frivilligt arbejde, der er dækket af