Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
L 47
Offentligt
1695740_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: Primær Sundhed, Æl-
drepolitik og Jura
Sagsbeh.: SUMMNI/BGB
Koordineret med:
Sagsnr.: 1605130
Dok. nr.: 233755
Dato: 1. december 2016
Ændringsforslag til L 47
Lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed og lov om en brancheadministreret regi-
streringsordning for alternative behandlere
(Ændring af kiropraktorers forbeholdte virksomhedsområde m.v.)
[Af sundhedsministeren (Ellen Trane Nørby)]:
Af
Liselott Blixt (DF), tiltrådt af
Til § 1
1)
I
nr. 3
ophæves stk. 6.
[Konsekvens af ændringsforslagets § 2, nr. 01 og 02]
Stk. 7 og 8 bliver herefter stk. 6 og 7.
Til § 2
2)
Efter
nr. 2
indsættes som nyt nr.:
»01.
§ 1,
stk. 2
affattes således:
En alternativ behandler defineres i denne lov som en person, der udøver sundheds-
mæssig virksomhed uden for det offentligt finansierede sundhedsvæsen, og som ikke
er omfattet af Styrelsen for Patientsikkerheds tilsyn med den sundhedsfaglige be-
handling, der udføres af personer indenfor sundhedsvæsenet.«
[Ændring i definitionen af en alternativ behandler, så autoriserede sundhedspersoner,
der tillige er alternative behandlere, kan omfattes af loven under forudsætning af, at
de opfylder de krav, der stilles til registrerede alternative behandlere]
3)
Efter
nr. 2
og
nr. 01
indsættes som ny overskrift og som ny paragraf:
»02.
Lovens anvendelsesområde
Loven finder anvendelse for registrerede alternative behandlere eller for autoriserede
sundhedspersoner, der tillige er registrerede alternative behandlere, i medfør af lo-
L 47 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der medfører, at en autoriseret sundhedsperson fremadrettet også kan kalde sig registreret alternativ behandler uden at skulle opgive sin autorisation, til sundhedsministeren
vens § 3. En registreret alternativ behandler kan både være en person uden sund-
hedsfaglig autorisation og en person med en sundhedsfaglig autorisation«.
[En præcisering af lovens anvendelsesområde, så alternative behandlere, der tillige er
autoriserede sundhedspersoner, kan blive registrerede alternative behandlere]
4)
I den under
nr. 3
foreslåede § 3 a indsættes i stk. 1, nr. 2, efter »behandler«: »,
der ikke tillige er en autoriseret sundhedsperson,«.
[Konsekvens af ændringsforslagets § 2, nr. 01 og 02, hvor alternative behandlere, der
tillige er autoriserede sundhedspersoner, har ret til at blive registrerede alternative
behandlere af de af Sundhedsstyrelsens godkendte foreninger under forudsætning af,
at de opfylder de krav, der stilles til registrerede alternative behandlere]
5)
I den under
nr. 3
foreslåede § 3 b indsættes i stk. 2, efter »behandler«: », der ikke
tillige er en autoriseret sundhedsperson,«.
[Konsekvens af ændringsforslagets § 2, nr. 01 og 02, hvor alternative behandlere, der
tillige er autoriserede sundhedspersoner, har ret til at blive registrerede alternative
behandlere af de af Sundhedsstyrelsens godkendte foreninger under forudsætning af,
at de opfylder de krav, der stilles til registrerede alternative behandlere]
6)
I den under
nr. 3
foreslåede § 3 b indsættes i stk. 3, efter »behandler«: », der ikke
tillige er en autoriseret sundhedsperson,«.
[Konsekvens af ændringsforslagets § 2, nr. 01 og 02, hvor alternative behandlere, der
tillige er autoriserede sundhedspersoner, har ret til at blive registrerede alternative
behandlere af de af Sundhedsstyrelsens godkendte foreninger under forudsætning af,
at de opfylder de krav, der stilles til registrerede alternative behandlere]
7)
I den under
nr. 4
foreslåede § 5 a indsættes efter »behandler«: », der ikke tillige
er en autoriseret sundhedsperson,«.
[Konsekvens af ændringsforslagets § 2, nr. 01 og 02, hvor alternative behandlere, der
tillige er autoriserede sundhedspersoner, har ret til at blive registrerede alternative
behandlere af de af Sundhedsstyrelsens godkendte foreninger under forudsætning af,
at de opfylder de krav, der stilles til registrerede alternative behandlere]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget ophæves lovforslagets § 52, stk. 6, hvoraf det fremgår, at autorise-
rede sundhedspersoner, der opfylder de krav, der stilles til registrerede alternative be-
handlere, jf. § 3 i lov om en brancheadministreret registreringsordning for alternative
behandlere, samt de krav, der stilles inden for manuel behandling, tillige har ret til at ud-
øve manipulationsbehandling af rygsøjlen. Ophævelsen sker som konsekvens af ændrings-
forslagets § 2, nr. 01 og 02, hvor alternative behandlere, der tillige er autoriserede sund-
hedspersoner, med forslaget får ret til at blive registrerede alternative behandlere af de af
Sundhedsstyrelsens godkendte foreninger under forudsætning af, at de opfylder de krav,
der stilles til registrerede alternative behandlere.
Til nr. 2 og 3
Med ændringsforslaget ændres definitionen af alternativ behandler, således at en alterna-
tiv behandler defineres som en person, der udøver sundhedsmæssig virksomhed uden for
det offentligt finansierede sundhedsvæsen, og som ikke er omfattet af Styrelsen for Pati-
entsikkerheds tilsyn med den sundhedsfaglige behandling, der udføres af personer inden
for sundhedsvæsenet.
Side 2
L 47 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der medfører, at en autoriseret sundhedsperson fremadrettet også kan kalde sig registreret alternativ behandler uden at skulle opgive sin autorisation, til sundhedsministeren
Dette medfører, at alternative behandlere, der tillige er autoriserede sundhedspersoner,
får ret til at blive registrerede alternative behandlere af de af Sundhedsstyrelsens god-
kendte foreninger under forudsætning af, at de opfylder de krav, der stilles til registrerede
alternative behandlere, jf. § 3 i lov nr. 351 af 19. maj 2004 om en brancheadministreret
registreringsordning for alternative behandlere.
Baggrunden for ændringsforslaget er blandt andet et ønske fra brancheforeningerne om,
at autoriserede sundhedspersoner, der opfylder de krav, der stilles til registrerede alterna-
tive behandlere, ligestilles med de øvrige alternative behandlere og dermed får mulighed
for at benytte sig af titlen registreret alternativ behandler.
Brancheforeningernes holdning er udtryk for et ønske om at styrke ’RAB-ordningen’, som
en fælles betegnelse for alle alternative behandlere, der ønsker at lade sig registrere, og
som lever op til de krav, som brancheforeningerne stiller til registrerede alternative be-
handlere jf. lov om en brancheadministreret registreringsordning for alternative behand-
lere.
Med ændringsforslaget ændres lovens anvendelsesområde, således, at loven finder an-
vendelse på alternative behandlere eller for autoriserede sundhedspersoner, der tillige er
registrerede alternative behandlere i medfør af lovens § 3. En registreret alternativ be-
handler kan både være en person uden sundhedsfaglig autorisation og en person med en
sundhedsfaglig autorisation.
Ændringsforslaget medfører, at en autoriseret sundhedsperson, der bliver registreret som
alternativ behandler efter lov om en brancheadministreret registreringsordning for alter-
native behandlere, fortsat vil være omfattet af autorisationslovens regler om fx pligter,
journalføring, tilsyn.
Ændringsforslaget medfører endvidere, at autoriserede sundhedspersoner fortsat vil
være omfattet klage- og erstatningssystemet inden for sundhedsvæsnet. Dette betyder, at
såfremt den registrerede alternative behandler tillige er en autoriseret sundhedsperson
skal klage over behandlingen indgives til Styrelsen for Patientsikkerhed, mens et eventuelt
erstatningskrav skal anmeldes til Patienterstatningen. Dette følger af lov om klage-og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet.
Med ændringsforslaget vil der dermed for så vidt angår klage og erstatning være tale om
to forskellige systemer afhængigt af, om den registrerede behandler tillige er en autorise-
ret sundhedsperson eller ej.
Såfremt den alternative behandler ikke er en autoriseret sundhedsperson, skal klage over
behandlingen indgives til den brancheforening, den pågældende er medlem af, ligesom et
erstatningskrav som følge af behandlingen skal anmeldes til den pågældendes forsikrings-
selskab.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget gælder det for både registrerede alternative behandlere og regi-
strerede behandlere, der tillige er autoriserede sundhedspersoner, at de skal have gen-
nemført en uddannelse som alternativ behandler i henhold til de uddannelsesmæssige
krav, der følger af lov om en brancheadministreret registreringsordning for alternative
behandlere, herunder minimum 250 timer/lektioners undervisning inden for manuel be-
handling for at være omfattet af forslag nr. 3 til lov om ændring af lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og lov om en brancheadministreret
registreringsordning for alternative behandlere.
Side 3
L 47 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der medfører, at en autoriseret sundhedsperson fremadrettet også kan kalde sig registreret alternativ behandler uden at skulle opgive sin autorisation, til sundhedsministeren
Dertil gælder det, at den registrerede alternative behandler, der tillige ikke er autoriseret
sundhedsperson, skal forsikre sig mod erstatningskrav, som måtte følge af manipulations-
behandling af rygsøjlen.
Til nr. 5
Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslagets § 2, nr. 01 og 02. Det præciseres i
ændringsforslaget, at det forsikringsselskab, hvori den registrerede alternative behandle-
re, der ikke tillige er autoriserede sundhedspersoner, med uddannelse i manuel behand-
ling, har tegnet sin ansvarsforsikring er forpligtiget til en gang årligt at indrapportere an-
meldte skader forårsaget af den registrerede alternative behandler, som ikke tillige er
autoriseret sundhedsperson, som led i dennes udøvelse af manipulationsbehandling af
rygsøjlen til Styrelsen for Patientsikkerhed.
Til nr. 6
Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslagets § 2, nr. 01 og 02. Det præciseres i
ændringsforslaget, at den alternative behandler, der ikke tillige er autoriseret sundheds-
person én gang årligt orienterer Styrelsen for Patientsikkerhed om skader, der er anmeldt
til den pågældendes forsikringsselskab som led i manipulationsbehandling af rygsøljen.
Til nr. 7
Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslagets § 2, nr. 01 og 02. Det præciseres, at
en registreret alternativ behandler, der ikke tillige er en autoriseret sundhedsperson, der
udøver manipulationsbehandling af rygsøljen, og som tilsidesætter sin pligt til at tegne en
ansvarsforsikring efter lovens § 3 a, stk. 1, nr. 2, straffes med bøde med mindre højere
straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning.
Side 4