Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 41
Offentligt
1729543_0001.png
NOTAT
2. marts 2017
Oversigt over antallet af politisk eksponerede personer i
hvidvasklovforslaget
Vedlagte oversigt indeholder en foreløbig opgørelse af antallet af poli-
tisk eksponerede personer, der er foretaget på baggrund af den definiti-
on af begrebet, der fremgår af direktivet og lovforslaget.
Lovforslagets definition af politisk eksponeret personer følger direkte af
4. hvidvaskdirektiv, og er således udtryk for en tekstnær implemente-
ring af direktivet.
Det skønnes, at ca. 1.100 personer på baggrund af deres nuværende
ansættelse/hverv vil blive betragtet som politisk eksponerede personer.
Som tidligere oplyst over for Folketinget svaret det til, at ca. 4.000 per-
soner med bopæl i Danmark er politisk eksponerede personer eller er
nærtstående eller nær samarbejdspartner til en sådan person.
Det følger direkte af direktivteksten og af bemærkningerne til lov-
forslaget, at definitionen ikke omfatter personer med en højtstående
position i regionale og kommunale organer. Det gælder endvidere, at
ingen af de offentlige hverv - omhandlet i litra a)-h) nedenfor – omfatter
statslige embedsmænd på mellemniveau eller lavere niveau.
L 41 - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 46: Spm. om, hvordan Finanstilsynet er nået frem til at ca. 4.000 personer i Danmark er enten politiskeksponerede, nærtstående eller nær samarbejdspartner. Ministeren bedes opdele de 4.000 personer i henhold til den opdeling, der fremgår af lovforslagets § 2, til erhvervsministeren
1729543_0002.png
4. hvidvaskdirektiv
Lovforslaget
Bemærkninger/udvalgsspørgsmål
Kommentarer
Skøn over
antallet af
danske PEP
I henhold til direktivet defineres en
politisk eksponeret person i artikel 3,
nr. 9, som:
En fysisk person, der har eller har haft
et højerestående offentligt hverv,
hvilket omfatter:
I henhold til lovforslaget defineres en
politisk eksponeret person i § 2, nr. 8,
som:
Fysisk person, der har eller
har haft et af følgende offentlige er-
hverv:
Definitionen af politisk eksponeret personer udvides
på baggrund af 4. hvidvaskdirektiv, således at den
også omfatter personer bosat her i landet, medlemmer
af politiske partiers styrende organer og ledelsen i
internationale organisationer.
Det gældende politiske begreb ”politisk udsat person”
udskiftes med begrebet ”politisk eksponeret person”.
Dette begreb synes bedre at beskrive, at der er tale om
personer, der bestrider et særligt offentligt tillids-
hverv, og som i kraft af dette hverv kan have adgang
til offentlige eller betroede midler eller kan være
modtagelige for bestikkelse.
Lovforslagets definition af politisk eksponerede per-
soner er et udtryk for en tekstnær implementering af
direktivet. Lovforslaget opregner en liste af erhverv,
der medfører, at en person med det pågældende er-
hverv er omfattet af definitionen.
I EU-regi drøftes aktuelt,
om det ud fra en risikobe-
tragtning kan undlades at
iværksætte skærpede for-
anstaltninger for politisk
eksponerede personer med
bopæl i EU. Forslaget vil
ikke medføre en reduktion
i antallet af politisk ekspo-
nerede personer, men
færre byrder for virksom-
heder og færre ”gener” for
kunderne.
a) statschefer, regeringschefer, mini-
stre og viceministre eller assisterende
ministre
b) parlamentsmedlemmer eller med-
lemmer af tilsvarende lovgivende
organer
a) Statschef, regeringschef, minister og
viceminister eller assisterende minister.
Statschefer omfatter præsidenter samt den regerende
monark for lande med monarki.
Departementschefer vur-
deres at være omfattet af
denne kategori eller af pkt.
g).
22 (ministre)
18 (DC)
b) Parlamentsmedlem eller medlem af
tilsvarende lovgivende organer.
Ved parlamentsmedlem eller medlem af tilsvarende
lovgivende organer forstås f.eks. medlemmer af Fol-
ketinget i Danmark. I lande med et to-kammersystem
vil medlemmer af begge kamre være omfattet af defi-
nitionen.
Med styrelsesorgan henvises til hovedbestyrelsen
eller lignende for et politisk parti. Et politisk parti vil
være omfattet af definition, hvis partiet er repræsente-
ret i Folketinget. Medlemmer af ledelsen i et politisk
179
c) medlemmer af politiske partiers
styrelsesorganer
c) Medlem af et politisk partis styrel-
sesorgan.
Ca. 400
2
L 41 - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 46: Spm. om, hvordan Finanstilsynet er nået frem til at ca. 4.000 personer i Danmark er enten politiskeksponerede, nærtstående eller nær samarbejdspartner. Ministeren bedes opdele de 4.000 personer i henhold til den opdeling, der fremgår af lovforslagets § 2, til erhvervsministeren
1729543_0003.png
partis lokale afdelinger er ikke omfattet af definitio-
nen.
d) højesteretsdommere og medlem-
mer af forfatningsdomstole og af
andre højtstående retsinstanser, hvis
beslutninger kun er genstand for yder-
ligere prøvelse under ekstraordinære
omstændigheder
e) medlemmer af revisionsretter og af
bestyrelser for centralbanker
d) Højesteretsdommer, medlem af
forfatningsdomstole og af andre højt-
stående retsinstanser, hvis afgørelser
kun er genstand for yderligere prøvelse
under ekstraordinære omstændigheder.
Med andre højtstående retsinstanser menes f.eks.
dommere ved EU-domstolen.
Ca. 20
e) Medlem af revisionsretter og øverste
ledelsesorganer for centralbanker.
Et eksempel på en revisionsret er Statsrevisorerne.
Det øverste ledelsesorgan af centralbanken er i Dan-
mark direktion og bestyrelse.
Ca. 20
f) ambassadører, chargés d'affaires og
højtstående officerer i de væbnede
styrker
g) medlemmer af statsejede virksom-
heders administrative, ledende eller
kontrollerende organer
f) Ambassadør, chargé d�½affaires og
højtstående officer i de væbnede styr-
ker.
g) Medlem af statsejet virksomheds
administrative, ledende eller kontrolle-
rende organ.
Højtstående officerer i de væbnede styrker omfatter
de øverst chefer i de væbnede styrker, som f.eks. en
general i hæren eller en admiral i søværnet.
Medlemmer af bestyrelse og direktion er omfattet af
bestemmelsen. Derudover vil medlemmer af øvrige
kontrollerende organer være omfattet, som f.eks. en
politisk nedsat styregruppe eller lignende. Det afgø-
rende er i den forbindelse, om organet kan siges at
have kontrollerende indflydelse i relation til den eller
de funktioner, som organet er oprettet med henblik på
at udføre. Bestemmelsen omfatter alene statsejede
virksomheder. Afgørende er, om den statsejede virk-
somhed varetager opgaver, som hører ind under den
offentlige administration.
De relevante tilsynsmyndigheder vil udarbejde vej-
ledning, som nærmere præciserer denne afgrænsning.
Styrelsesdirektører (56
personer) skønnes at være
omfattet af denne kategori.
Ca. 30 statsejede virksom-
heder skønnes at være
omfattet i Danmark.
71 (ambassadø-
rer)
13 (ledelsen af
forsvaret)
< 250 (Det er
ikke endeligt
fastlagt hvilke
statsejede virk-
somheder, der
kan siges at
varetage opga-
ver, der falder
ind under of-
fentlig admini-
stration.)
3
L 41 - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 46: Spm. om, hvordan Finanstilsynet er nået frem til at ca. 4.000 personer i Danmark er enten politiskeksponerede, nærtstående eller nær samarbejdspartner. Ministeren bedes opdele de 4.000 personer i henhold til den opdeling, der fremgår af lovforslagets § 2, til erhvervsministeren
1729543_0004.png
h) direktører, vicedirektører og besty-
relsesmedlemmer eller personer med
tilsvarende hverv i en international
organisation.
h) Direktør, vicedirektør og medlem af
bestyrelsen eller person med tilsvaren-
de hverv i en international organisati-
on.
Med international organisation henvises til organisa-
tioner, som er etableret ved indgåelse af en formel
international politisk aftale. Frivillige organisationer,
der ikke er forankret i statsadministrationen, er derfor
ikke omfattet af definitionen. Som eksempler på in-
ternationale organisationer kan nævnes FN, Europa-
rådet, øvrige organer inden for EU, IMF, OECD,
EBRD og Nordisk Ministerråd.
Personer med tilsvarende hverv vil eksempelvis være
en generaldirektør.
< 100 (Der skal
foretages en
nærmere optæl-
ling af hvor
mange danske-
re, der er direk-
tører mv. i
internationale
organisationer.)
4