Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 41
Offentligt
1722844_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
13. februar 2017
Besvarelse af spørgsmål 34 ad L 41 stillet af udvalget den 8. december
2016 efter ønske fra Thomas Jensen (S).
Spørgsmål:
Ministerens bedes redegøre for, hvilken konsekvens og betydning lov-
forslaget får for Danske Spil, herunder Danske Spils forudsætninger for at
drive virksomhed fremover.
Svar:
Spørgsmålet vedrører lovforslagets regulering af spilområdet, der henhø-
rer under Skatteministeriets ressort.
Jeg har derfor forelagt spørgsmålet for Skatteministeriet, der har svaret
følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Først og fremmest skal det anføres, at alle EU-lande senest den 26. juni
2017 skal gennemføre 4. hvidvaskdirektiv i national ret. I henhold til di-
rektivet gælder hvidvaskreglerne for udbydere af spil på linje med en
række andre virksomheder. I overensstemmelse med direktivet foreslås i
lovforslaget, at skatteministeren får bemyndigelse til at undtage visse spil
med lav risiko for hvidvask helt eller delvist fra hvidvaskreglerne. Kasi-
nospil kan ikke undtages.
Det er Skatteministeriets vurdering, at en række spil har så lav risiko for
hvidvask, at de kan undtages fra hvidvaskreglerne, dog således at udby-
derne af spillene får pligt til at foretage underretning i tilfælde af, at der
opstår mistanke om hvidvask. For Danske Spils vedkommende betyder
risikovurderingen for eksempel, at salg af lotto og skrabespil foreslås
undtaget fra hvidvaskreglerne, uanset om salget sker online eller fysisk i
kiosker og lignende. Endvidere vurderes det på nuværende tidspunkt, at
spil på gevinstgivende spilleautomater, klasselotteri, almennyttigt lotteri
og lokale puljevæddemål vil kunne fritages fra hvidvaskreglerne.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
L 41 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om, hvilken konsekvens og betydning lovforslaget får for Danske Spil, til erhvervsministeren
2/2
Udbud af væddemål anses derimod for at medføre en høj risiko for hvid-
vask, således at spillet ikke kan undtages hverken helt eller delvist fra
hvidvaskreglerne. Det forventes, at de andre EU-lande vil have tilsvaren-
de risikovurdering af væddemål.
Fortolkningen af hvilke spiludbydere, der anses for at være etableret her i
landet, ændres i forhold til den fortolkning, der fremgår af bemærknin-
gerne i det fremsatte lovforslag. Som det fremgår af svaret på spørgsmål
31, L 41, samling 2016/2017, vil alle spiludbydere med dansk spiltilladel-
se blive anset for at være etableret her i landet og dermed omfattet af
hvidvasklovens regler for spillet udbudt her i landet.
Herudover ændres fortolkningen af bestemmelsen om bagatelgrænsen for
spiludbydere i forhold til lovforslagets bemærkninger, således at spilud-
byderne får øget fleksibilitet i relation til bagatelgrænsen på 2.000 euro
og vurderingen af, om en kundes transaktioner kan være forbundne be-
grænses til at gælde kundens spil på én lokalitet, jf. svaret på spørgsmål
31, L 41, samling 2016/2017.
Danske Spil, og andre virksomheder omfattet af hvidvaskreglerne, vil få
omkostninger i forbindelse med overholdelse af reglerne. Det vurderes
dog, at fortolkningerne vil betyde en væsentlig reduktion af de hidtil esti-
merede omkostninger, samtidig med at der sikres lige konkurrencevilkår
på det danske spillemarked ved, at alle virksomheder med dansk spilletil-
ladelse omfattes af de danske hvidvaskregler. På denne baggrund skønnes
lovforslaget ikke i nævneværdigt omfang vil påvirke Danske Spils forud-
sætninger for at drive virksomhed fremover.”
På den baggrund fremsættes ændringsforslag til lovforslaget, hvor oven-
stående er indarbejdet.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen