Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
6. januar 2017
Besvarelse af spørgsmål 27 ad L 41 stillet af udvalget den 17. novem-
ber 2016.
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 17/11-16 fra Poul-Erik
Haagensen, Revisionsfirmaet Tage Kielsgaard Rasmussen, statsaut. revi-
sionsanpartsselskab, jf. L 41 - bilag 7.
Svar:
I revisionsfirmaets henvendelse er der stillet en række spørgsmål, primært
i relation til whistleblowerordninger, jf. nedenfor.
En whistleblowerordning kan etableres på flere forskellige måder. En
virksomhed kan f.eks. oprette en intern ordning, hvor ansatte via en sær-
lig, uafhængig og selvstændig kanal kan indberette virksomhedens poten-
tielle eller faktiske overtrædelser af lovgivningen.
Ordningen kan oprettes såvel elektronisk, f.eks. via et anonymt indberet-
ningsskema på virksomhedens hjemmeside, eller fysisk, f.eks. via en
postkasse et sikkert og diskret sted i virksomheden.
En virksomheds ordning kan ligeledes etableres via en ekstern udbyder,
som er specialiseret i whistleblowerordninger, og som på vegne af virk-
somheden modtager indberetningerne og videreformidler disse til virk-
somheden. Endeligt kan en whistleblowerordning etableres via kollektiv
overenskomst, hvor den relevante faglige organisation udbyder ordnin-
gen.
Whistleblowerordning – antal ansatte
Ad spørgsmål 1
Indehavere af personligt ejede virksomheder, herunder interessentskaber,
er ikke ansatte i en virksomhed, hvorfor de ikke skal anses som værende
”ansat” i forhold til kravene om whistleblowerordning i lovforslaget.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
www.evm.dk