Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 40
Offentligt
1713784_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
20. januar 2017
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 28 ad L 40 stillet af udvalget den 13. januar
2017 efter ønske fra Karin Gaardsted (S) og Mette Reissmann (S).
Spørgsmål:
Vil ministeren i oversigtsform oplyse, hvor i loven forbrugeren henholds-
vis skal vælge til (option in) og vælge fra (option out).
Svar:
I forhold til forbrugernes til- og framelding til at modtage
mar40kedsføring gælder der følgende:
Den foreslåede § 10, stk. 1, bygger på en såkaldt ”opt in”-ordning. Be-
stemmelsen forbyder udsendelse af reklamer via elektronisk post, telefax
eller automatisk opkaldssystem, med mindre modtageren af reklamen
forudgående aktivt har anmodet om at få reklamen på denne måde.
I forhold til den foreslåede § 10, stk. 2 er det formelt set tale om en ”opt
out”-ordning. En erhvervsdrivende, der har modtaget en kundes e-
mailadresse i forbindelse med salg af et produkt, må efter den foreslåede
§ 10, stk. 2, markedsføre
egne tilsvarende produkter
til kunden via elek-
tronisk post. Dog skal kunden have mulighed for let og gebyrfrit at frabe-
de sig dette både i forbindelse med afgivelse af adressen og ved efterføl-
gende henvendelser. Forbrugeren skal således have mulighed for med det
samme at meddele sælgeren – inden den første reklame er sendt - at for-
brugeren ikke ønsker at modtage reklame via elektronisk post, men for-
brugeren kan også framelde reklamerne senere.
I det oprindelige lovforslag, som blev fremsat den 12. oktober 2016 ind-
gik endnu en ”opt out”-ordning i § 10, stk. 3. Efter den foreslåede be-
stemmelse kan en erhvervsdrivende rette henvendelse til en bestemt per-
son hos en anden erhvervsdrivende ved brug af elektronisk post med hen-
blik på direkte markedsføring af egne produkter, når der er et kundefor-
hold mellem de to erhvervsdrivende, eller hvis afsenderen har fået mod-
tagerens elektroniske adresse direkte fra modtageren i forbindelse med
erhvervsmæssig konkakt mellem de to personer.
Både § 10, stk. 1 og § 10, stk. 2, er en implementering af det totalharmo-
niserende direktiv 2009/136/EF af 25. november 2009 om behandling af
personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i den elektroniske
kommunikationssektor. Efter direktivet skal forbrugerne i § 10, stk. 1-
situationer give samtykke til at modtage markedsføring, mens forbruger-
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 40 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om, hvor i loven forbrugeren henholdsvis skal vælge til (option in) og vælge fra (option out), til erhvervsministeren
1713784_0002.png
2/2
ne i § 10, stk. 2-situationer skal have mulighed for let og gebyrfrit at fra-
bede sig markedsføring. § 10, stk. 3, udnytter en mulighed i direktivet for
at fastsætte særlige regler for erhvervsdrivende. De erhvervsdrivende skal
ifølge direktivet alene sikres ”tilstrækkelig beskyttelse”, og for de er-
hvervsdrivende fastsætter direktivet altså en minimumsgrænse for beskyt-
telsesniveauet.
En oversigt over opt-in og opt-out i det fremsatte lovforslag kan opstilles
således:
Markedsføringslovens § 10, stk. 1
Markedsføringslovens § 10, stk. 2
Markedsføringslovens § 10, stk. 3
Opt in
Opt out
Opt out
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen