Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
20. januar 2017
Besvarelse af spørgsmål 27 ad L 40 stillet af udvalget den 13. januar
2017 efter ønske fra Karin Gaardsted (S) og Mette Reissmann (S).
Spørgsmål:
Under samrådet den 10. januar 2017 om samrådsspørgsmål A-C nævnte
ministeren, at England og Nederlandene også anvender den brede for-
tolkning i relation til reklamemails. I hvilke lande anvender man ikke en
bred fortolkning, men en fortolkning der er tilsvarende eller mere restrik-
tiv en den fortolkning, der er indeholdt i de gældende regler herhjemme?
Svar:
Markedsføringslovsudvalget har i sit arbejde inddraget erfaringer med
gennemførelsen af de relevante EU-regler i henholdsvis Norge, Sverige,
Nederlandene, Storbritannien og Tyskland og har i den forbindelse spurgt
de pågældende lande, hvordan de fortolker begrebet ”egne tilsvarende
produkter”.
Norge, Sverige og Tyskland fortolker formuleringen ”egne tilsvarende
produkter” på en måde tilsvarende den gældende danske – og noget
snævre - fortolkning.
I Nederlandene er det afgørende for fortolkningen, hvad forbrugeren for-
venter. Her lægges der bl.a. vægt på, hvad sælgeren har givet af informa-
tion i forbindelse med det oprindelige køb. Hvis sælgeren ikke har givet
nogen informationer, skal begrebet fortolkes snævert.
I Storbritannien er det ligeledes afgørende, hvad forbrugeren forventer.
Hvilke produkter, der skal betragtes som ”egne tilsvarende produkter” af-
hænger bl.a. af, hvad det er for et produkt, forbrugeren har købt.
Et bredt flertal i Markedsføringslovsudvalget anbefalede, at ”egne tilsva-
rende produkter” fremover skal fortolkes i overensstemmelse med for-
tolkningen i Nederlandene og Storbritannien. Anbefalingen blev givet,
fordi den eksisterende mulighed i den gældende markedsføringslovs § 6,
stk. 2, for at sende markedsføring om ”egne tilsvarende produkter”, er så
snæver, at bestemmelsen er uden praktisk relevans.
Regeringens lovforslag har fulgt udvalgets anbefaling og benyttet mulig-
heden for at tilpasse loven til de tendenser, vi ser inden for de erhvervs-
drivendes markedsføring i dag. Dog skal det i forbindelse hermed næv-
nes, at det oprindelige lovforslags bemærkninger til § 10, stk. 2, på bag-
grund af udvalgsbehandlingen af lovforslaget er blevet præciseret ved
min besvarelse af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalgets spørgsmål 11
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk