Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
20. januar 2017
Besvarelse af spørgsmål 24 ad L 40 stillet af udvalget den 13. januar
2017 efter ønske fra Karin Gaardsted (S) og Mette Reissmann (S).
40
Spørgsmål:
Vil ministeren være med til at indføre krav om en vis ensartethed, der sik-
rer at forbrugerne nemt kan gennemgå og forholde sig til tilbuddene om
reklamemails, så forbrugeren ikke skal forholde sig til forskellige opbyg-
ninger på de enkelte erhvervsdrivendendes hjemmesider?
Svar:
I de tilfælde, hvor forbrugeren lovligt modtager reklamemails, er det af-
gørende, at forbrugeren klart og tydeligt er blevet gjort opmærksom på, at
der kan sendes reklamemails, og at forbrugeren nemt og gebyrfrit skal
kunne frasige sig muligheden for at modtage reklamemails fremover.
Som jeg også har forklaret i svaret på Erhvervs-, Vækst- og Eksportud-
valgets spørgsmål 23 ad L 40, så ønsker regeringen ikke at detailregulere,
hvordan de enkelte erhvervsdrivende i den forbindelse opbygger deres
hjemmesider - eller butikker for den sags skyld - så længe de erhvervs-
drivende overholder reglerne på området.
Generelt har regeringen en ambition om at nedbringe byrderne for dansk
erhvervsliv. De krav til virksomhedernes hjemmesider, som foreslås i
spørgsmålet, må forventes at påfører erhvervslivet nye byrder, hvorfor jeg
også af den grund ikke mener det er en hensigtsmæssig løsning.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen