Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 01-12-2016
Enhed: Psykiatri og Lægemiddel-
politik
Sagsbeh.: DEPZIQ
Sagsnr.: 1606654
Dok. nr.: 240101
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 24. november 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 19 (L 38) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Schnoor (ALT).
Spørgsmål nr. 19:
”Med lovforslagets forslag om indførsel af selvvalg vil der ifølge høringssvar fra bl.a.
Apotekerforeningen, Industriforeningen for Generiske og Biosimilære Lægemidler,
Farmakonomforeningen og Forbrugerrådet Tænk være et øget incitament for medi-
cinalvirksomheder til at satse på at intensivere markedsføringen, da forbrugerne selv
skal udvælge og tage det pågældende produkt ned fra hylden. Hvordan forholder mi-
nisteren sig til det, og vil ministeren tage initiativ til at regulere markedsføringen af
produkter i selvvalg, så beslutninger om håndkøbslægemidler træffes på et vejleden-
de og ikke vildledende grundlag?”
Svar:
Med lovforslaget foreslås det, at der kan være selvvalg for visse håndkøbslægemidler
på apotekerne og i detailhandlen. Lovforslaget ændrer ikke på reglerne om reklamer
for håndkøbslægemidler.
Forhandlere af håndkøbslægemidler (udleveringsgruppe HF, HX og HX18) i detail-
handlen skal i dag som minimum forhandle et basissortiment, der indeholder 9 for-
skellige produktgrupper, jf. bekendtgørelse nr. 108 af 9. februar 2011 om forhandling
af håndkøbslægemidler uden for apotek. Disse regler vil også gælde fremadrettet ef-
ter indførelse af selvvalg.
Jeg har således ikke aktuelt planer om at ændre på reglerne vedrørende reklame for
håndkøbslægemidler eller reglerne vedrørende sortiment.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Zoheeb Iqbal