Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
3. november 2016
Bilag 1: Debatoplæg til mulige indikatorer til det risikobaserede tilsyn
med frihed og folkestyre
Baggrund
En fri grundskole skal med den kommende lovgivning efter sit formål og i hele sit virke forberede ele-
verne til at leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke [elevernes
demokratiske dannelse og deres] kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og menneskeret-
tigheder, herunder ligestilling mellem kønnene.
Som følge af aftalen om styrkelse af kvaliteten på de frie grundskoler er der igangsat et arbejde med at
undersøge, om det eksisterende risikobaserede tilsyn kan udvides til også at kunne identificere skoler,
som potentielt har udfordringer med efterlevelse af frihed og folkestyre-kravet. Denne proces kræver
inddragelse af relevante ministerier og øvrige myndigheder med henblik på at klarlægge de juridiske og
økonomiske rammer.
Når afdækningen er gennemført, vil der blive udarbejdet et konkret løsningsforslag til, hvordan et risi-
kobaseret tilsyn med indikatorer for frihed og folkestyre kan udformes. Dette løsningsforslag skal ifølge
aftalen af 18. marts forelægges aftalekredsen.
Udvidelsen af det risikobaserede tilsyn til også at omfatte frihed og folkestyre-kravet
kan
– afhængigt af
de indikatorer der udvikles – kræve ændring af friskoleloven.
Bruttoliste over indikatorer
Formålet med at udvikle indikatorer, der omhandler frihed og folkestyre-kravet er at give STUK et bed-
re afsæt for, så vidt muligt på et objektivt datagrundlag, at identificere de skoler, der kan tænkes at have
konkrete udfordringer i relation til frihed og folkestyre-kravet.
I aftalen af 18. marts 2016 er nævnt, at følgende indikatorer skal undersøges nærmere:
1. Udviklingen i antal dansktimer
2. Andel/antal af bestyrelsesmedlemmer, lærere eller elever er bosat i et ghettoområde og/eller med
ikke-vestlig baggrund
3. Andel/antal af elever der har været i SSP’s søgelys på grund af utilpasset adfærd
Derudover er der udarbejdet følgende mulige indikatorer:
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Skolen har mange elever, der ikke går til 9. klasseprøven i dansk
Skolen har et lavt gennemsnit i dansk (diktat, skriftlig og mundtlig prøve)
Skolen er fritaget for prøve i historie og/eller kristendomskundskab
Skolen gør tydelig forskel på drenge og piger
Skolen har en ringe grad af elevinddragelse på skolen
Skolen har få forældrerepræsentanter i bestyrelsen
Manglende uafhængighed og/eller ligestilling i bestyrelsens sammensætning
1