Børne- og Undervisningsudvalget 2016-17
L 36
Offentligt
1690520_0001.png
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
3. november 2016
Bilag 1: Debatoplæg til mulige indikatorer til det risikobaserede tilsyn
med frihed og folkestyre
Baggrund
En fri grundskole skal med den kommende lovgivning efter sit formål og i hele sit virke forberede ele-
verne til at leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke [elevernes
demokratiske dannelse og deres] kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og menneskeret-
tigheder, herunder ligestilling mellem kønnene.
Som følge af aftalen om styrkelse af kvaliteten på de frie grundskoler er der igangsat et arbejde med at
undersøge, om det eksisterende risikobaserede tilsyn kan udvides til også at kunne identificere skoler,
som potentielt har udfordringer med efterlevelse af frihed og folkestyre-kravet. Denne proces kræver
inddragelse af relevante ministerier og øvrige myndigheder med henblik på at klarlægge de juridiske og
økonomiske rammer.
Når afdækningen er gennemført, vil der blive udarbejdet et konkret løsningsforslag til, hvordan et risi-
kobaseret tilsyn med indikatorer for frihed og folkestyre kan udformes. Dette løsningsforslag skal ifølge
aftalen af 18. marts forelægges aftalekredsen.
Udvidelsen af det risikobaserede tilsyn til også at omfatte frihed og folkestyre-kravet
kan
– afhængigt af
de indikatorer der udvikles – kræve ændring af friskoleloven.
Bruttoliste over indikatorer
Formålet med at udvikle indikatorer, der omhandler frihed og folkestyre-kravet er at give STUK et bed-
re afsæt for, så vidt muligt på et objektivt datagrundlag, at identificere de skoler, der kan tænkes at have
konkrete udfordringer i relation til frihed og folkestyre-kravet.
I aftalen af 18. marts 2016 er nævnt, at følgende indikatorer skal undersøges nærmere:
1. Udviklingen i antal dansktimer
2. Andel/antal af bestyrelsesmedlemmer, lærere eller elever er bosat i et ghettoområde og/eller med
ikke-vestlig baggrund
3. Andel/antal af elever der har været i SSP’s søgelys på grund af utilpasset adfærd
Derudover er der udarbejdet følgende mulige indikatorer:
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Skolen har mange elever, der ikke går til 9. klasseprøven i dansk
Skolen har et lavt gennemsnit i dansk (diktat, skriftlig og mundtlig prøve)
Skolen er fritaget for prøve i historie og/eller kristendomskundskab
Skolen gør tydelig forskel på drenge og piger
Skolen har en ringe grad af elevinddragelse på skolen
Skolen har få forældrerepræsentanter i bestyrelsen
Manglende uafhængighed og/eller ligestilling i bestyrelsens sammensætning
1
L 36 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om risikobaseret tilsyn med indikatorbaserede screeninger i forhold til frihed og folkestyrekravet, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1690520_0002.png
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
3. november 2016
11. Lav andel af skolens tidligere elever gennemfører ungdomsuddannelse (overgang til ungdomsud-
dannelse indgår allerede i det eksisterende indikatorbaserede tilsyn).
12. Lav andel af skolens elever er i arbejde eller under uddannelse efter hhv. 5 og 10 år (evt. med sær-
ligt fokus på hhv. drenge og piger).
13. Omfanget af donationer til skolen fra én enkelt donator eller anonyme donatorer er højt
14. Systematisk udskrivning af elever kort tid før 9. klasseprøven med henblik på at opnå et højere
samlet resultat for skolen.
Det skal understreges, at ovenstående er en foreløbig bruttoliste, som indgår i den nærmere undersøgel-
se. Det er dermed ikke hensigten, at alle disse indikatorer vil skulle indgå som indikatorer i det risikoba-
serede tilsyn med frihed og folkestyre.
Adgang til data og kvalificering af indikatorer
En række af ovenstående indikatorer kræver data, som MBUL ikke pt. råder over. I nogle tilfælde har
andre myndigheder såsom Danmarks Statistik adgang til data, og MBUL vil således kunne få adgang til
data ved at udvide den aftale, der er indgået mellem Danmarks Statistik og MBUL.
Andre indikatorer vil kunne blive baseret på data, som bliver tilgængelige for STUK gennem den digita-
le tilsynserklæring. Disse data vil først blive tilgængelige for STUK i 2018, når den første runde af digi-
tale tilsynserklæringer er udarbejdet af de tilsynsførende for skoleåret 2017/18.
Det er desuden STUKs vurdering, at nogle indikatorer i højere grad egner sig som undersøgelsesindika-
torer frem for screeningsindikatorer til brug for at udtage skoler til tilsyn, dvs. indikatorer som er mere
anvendelige, når STUK har en konkret skole i tilsyn.
STUK vil primo 2017 se nærmere på de indikatorer, hvor ministeriet har adgang til data med henblik på
at afgrænse bruttolisten til de mest velegnede indikatorer. I den forbindelse vil det også blive vurderet,
hvordan indikatoren konkret vil skulle bygges op, og hvordan udtagningsgrænserne vil kunne blive de-
fineret. På den måde tilstræbes det, at indikatorerne minder om indikatorerne med stå mål med-kravet.
(Indikatoren om 9. klasseprøven er fx konstrueret således: ”En skole udtages til nærmere undersøgelse i
tilsynet, hvis den to år i træk har tre af de fire fag, som befinder sig i bund 10 pct. (Dansk, engelsk, ma-
tematik og fysik/kemi)”.
I dette arbejde kan STUK endvidere vælge at gå i dialog med skolerne om de oplysninger, der er tilgæn-
gelige om skolen med henblik på at kvalificere udvælgelsen af indikatorer.
Screeningen og indledende overvejelser om principper for udtagelse til tilsyn
Indikatorerne for frihed og folkestyre vil indgå i det risikobaserede tilsyn. Selve screeningen vil have til
formål at udtage et mindre antal skoler til tilsyn, præcis som det i dag gøres med det risikobaserede til-
syn med stå mål med-kravet. Screeningen vil blive gennemført en gang om året.
Alle skoler, som falder ud på en eller flere indikatorer, vil fremgå på en bruttoliste over skoler, som har
resultater, der kan begrunde udtagelse til tilsyn. STUK vil i den forbindelse se på, hvordan den enkelte
skole klarer sig på de øvrige indikatorer. Alt efter hvilke indikatorer, som kommer til at indgå i scree-
ningen, vil STUK forholde sig til, om en skole kan udtages på baggrund af resultater fra en enkelt indi-
2
L 36 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om risikobaseret tilsyn med indikatorbaserede screeninger i forhold til frihed og folkestyrekravet, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1690520_0003.png
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
3. november 2016
kator, eller om nogle indikatorer skal grupperes, så skolen skal have resultater under udtagningsgrænsen
på alle indikatorer, som er grupperet sammen.
Tilsynsmedarbejderne forholder sig desuden til alle skoler på bruttolisten ved at inddrage tilgængelig
viden om skolen, fx tilsynshistorik, tilsynserklæring, skolens hjemmeside og andre offentligt tilgængelige
oplysninger om skolen.
Nogle skoler vil potentielt fremgå på bruttolisten år efter år pga. objektive forhold, som ikke ændrer sig.
Dette er fx tilfældet med indikator nr. 2: ”Andel/antal af bestyrelsesmedlemmer, lærere eller elever er
bosat i et ghettoområde og/eller med ikke-vestlig baggrund”. Hvis det viser sig, skolen ikke har udfor-
dringer i relation til frihed og folkestyre-kravet vil skolen derfor ikke blive udtaget på frihed og folkesty-
re-indikatorer i de to efterfølgende tilsynsrunder, jf. aftalen af 18. marts 2016.
Tilsvarende vil andre skoler, som udtages i det risikobaserede tilsyn med frihed og folkestyre, som lever
op til frihed og folkestyre-kravet, ikke blive udtaget på frihed og folkestyre-indikatorer.
På baggrund af analysen af skolerne på bruttolisten vil det blive besluttet, hvilke skoler der skal udtages
til tilsyn. Skoler, som udtages til tilsyn vil blive bedt om en redegørelse, og STUK vil komme på mindst
to uanmeldte tilsynsbesøg, jf. delaftalen af 10. maj.
Øvrige bemærkninger
STUK er opmærksom på, at nogle indikatorer har at gøre med forhold, som ikke nødvendigvis vedrø-
rer skolen og dens virke. Skolen har fx ikke nødvendigvis nogen andel i, hvis en stor gruppe elever er i
SSP’s søgelys, eller at en stor del af skolens elever ikke formår at gennemføre en ungdomsuddannelse
eller ikke får fodfæste på arbejdsmarkedet. Det er væsentligt at understrege, at der er tale om indikato-
rer, hvor tilsynet i dialogen med skolen vil være lydhør over for skolens forklaringer.
Bilag 1: Oversigt over indikatorerne med bemærkninger
Indikator
1. Udviklingen i antal dansk-
timer.
2. Andel/antal af bestyrel-
sesmedlemmer, lærere eller
elever er bosat i et ghetto-
område og/eller med ikke-
vestlig baggrund.
3. Andel/antal af elever der
har været i SSP’s søgelys på
grund af utilpasset adfærd
Adgang til data
Adgang til registerdata over
planlagte dansktimer
Elever: registerdata
Data vil skulle indsamles for
hhv. lærere og bestyrelsesmed-
lemmer.
Data vil skulle indsamles. Der
kan være store udfordringer
med at få data omsat til en enty-
dig form, som gør dem egnede
til databehandling.
Adgang til registerdata
Bemærkning
Indikator afprøves primo 2017
Indikatoren vil blive drøftet
nærmere med Justitsministeriet
4. Skolen har mange elever,
der ikke går til 9. klasseprø-
ven i dansk
5. Skolen har et lavt gennem-
STUK vurderer, at denne indi-
kator i højere grad egner sig som
undersøgelsesindikator, og det
dermed er et forhold, som
STUK vil se på, når en skole er
under skærpet tilsyn.
Indikator afprøves primo 2017
Adgang til registerdata
Indikator afprøves primo 2017
3
L 36 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om risikobaseret tilsyn med indikatorbaserede screeninger i forhold til frihed og folkestyrekravet, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1690520_0004.png
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
3. november 2016
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
snit i dansk (diktat, skriftlig
eksamen)
Skolen er fritaget for prøve
i historie og/eller kristen-
domskundskab
Skolen gør tydelig forskel
på drenge og piger
Skolens har en ringe grad af
elevinddragelse på skolen
Skolen har få forældrere-
præsentanter i bestyrelsen
Manglende uafhængighed
og/eller ligestilling i besty-
relsens sammensætning
Lav andel af skolens tidlige-
re elever gennemfører ung-
domsuddannelse (overgang
til ungdomsuddannelse
indgår allerede i det eksiste-
rende indikatorbaserede til-
syn).
Lav andel af skolens elever
er i arbejde eller under ud-
dannelse efter hhv. 5 og 10
år (evt. med særligt fokus
på hhv. drenge og piger).
Adgang til registerdata
Indikator afprøves primo 2017
Adgang til data via tilsynserklæ-
ring
Adgang til data via tilsynserklæ-
ring
Adgang til data via tilsynserklæ-
ring
Adgang til data via tilsynserklæ-
ring
Adgang til registerdata kan etab-
leres
Data vil tidligst være tilgængelige
i 2018.
Data vil tidligst være tilgængelige
i 2018.
Data vil tidligst være tilgængelige
i 2018.
Data vil tidligst være tilgængelige
i 2018.
Indikator afprøves primo 2017
hvis muligt
Adgang til registerdata kan etab-
leres.
Indikator afprøves primo 2017
hvis muligt
13. Omfanget af donationer til Adgang til data via regnskabs-
portalen
skolen fra én enkelt dona-
tor eller anonyme donato-
rer er højt
14. Systematisk udskrivning af Data vil skulle indsamles.
elever kort tid før 9. klasse-
prøven med henblik på at
opnå et højere samlet resul-
tat for skolen.
Data vil tidligst være tilgængelige
i 2018.
Der gennemføres en særskilt
undersøgelse primo 2017. Det
vil herefter blive vurderet, om
der er grundlag for at etablere en
indikator.
4