Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
L 34
Offentligt
1687188_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
<enhed>
J.nr. SVANA-401-00327
Den 11. november 2016
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 35 til L 34, forslag til lov om ændring af lov
om vandplanlægning og forskellige andre love (Inddragelse af kommuner og vandråd i afgrænsning af
vandløb i vandområdeplaner og kvalificering af udpegning af kunstige og stærkt modificerede vandløb
samt ny organisering i Miljø- og Fødevareministeriet) stillet den 7. november 2016 af Trine Torp (SF).
Spørgsmål nr. 35 til L 34
Med forslaget indsætte med nr. 10 en ny paragraf § 12 a. om grænseoverskridende
forurening. Vil ministeren i den forbindelse oplyse følgende:
hvornår denne bestemmelse er kommet ind i direktivet, hvorfor foreslås den gennemført nu, og
hvad har begrundelsen været for ikke at gennemføre den tidligere?
om og i givet fald hvordan bestemmelsen er gennemført i HELCOM og OSPAR. Kan
bestemmelsen gennemføres uden at komme i konflikt med de to konventioner?
hvordan forslaget hænger sammen med regeringens indstilling til ”Kommissionens forslag til
afgørelse om fastsættelse af kriterier og metodiske standarder for god miljøtilstand samt
specifikationer og standardmetoder for overvågning og vurdering, samt ophævelse af afgørelse
2010/477/EU” vedr. havmiljødirektivet (alm del bilag 53)? Er der tilsvarende forhandlinger i gang
om at præcisere Vandrammedirektivet eller Miljøkvalitetsdirektivet i EU eller berørte
bestemmelser i HELCOM og OSPAR?
om det alene gælder farlige stoffer, som ikke er naturligt forekommende?
om denne hjemmel allerede eksisterer for kvælstof, og er det denne hjemmel, regeringen har
anvendt, når regeringen har argumenteret i forbindelse med landbrugspakken, hvor nationale
reduktioner opgives med henvisning til belastning fra udenlandske kilder?
hvilke forpligtende forhandlinger går forud for lempelsen af disse områder og med hvem –
bilateralt, EU, HELCOM, OSPAR, IMO, Genevakonventionen, Stockholmkonventionen?
hvilke forhandlinger har danske regeringer medvirket til i denne forbindelse, for hvilke stoffer og
med hvilket resultat?
hvilke områder i andre lande har nedsat målsætning pga. dansk forurening? Har der været
forudgående forhandling med Danmark?
hvor stort er det forventede omfang, og hvilke områder i Danmark er ’så’ påvirkede af udenlandsk
forurening at miljøkvalitetskravene efter regeringens opfattelse bør lempes? Der ønskes kortbilag
og beskrivelse af områderne.
bestemmelsen betyder at tilledning fra danske kilder til det internationalt påvirkede område ikke
skal reduceres eller ligefrem kan øges?
Svar
Med lovforslagets § 1, nr. 10, gennemføres artikel 6, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2008/105/EF (direktiv om miljøkvalitetskrav), som var indeholdt i direktivet som vedtaget i 2008.
Bestemmelsen, som skulle have været gennemført i dansk ret i 2010, foreslås nu gennemført som led i
opsamling på udeståender efter den gennemgribende revision af lovgivningen om vandplanlægning,
som blev påbegyndt med vedtagelse af lov om vandplanlægning i 2013.
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
L 34 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om paragraf § 12 a. om grænseoverskridende forurening, til miljø- og fødevareministeren
Med den foreslåede bestemmelse bemyndiges miljø- og fødevareministeren til at fastsætte nærmere
regler, som afspejler, at overskridelse af miljøkvalitetskrav for miljøfarlige forurenende stoffer ikke vil
være brud på EU-retlige forpligtelser, hvis overskridelsen skyldes udenlandske forureningskilder, som
det ligger uden for danske myndigheders muligheder at gribe ind over for. Sådanne regler forventes at
kunne omfatte ethvert miljøfarligt forurenende stof, for hvilket der er fastsat et miljøkvalitetskrav,
uanset om stoffet er naturligt forekommende eller ej. Det afgørende vil være om overskridelsen skyldes
udenlandske kilder. Hverken bestemmelsen eller udmøntningen heraf vil ændre ved myndighedernes
forpligtelse til at gribe ind over for indenlandske kilder til forurening, som medfører overskridelse af
miljøkvalitetskrav for miljøfarlige forurenende stoffer.
Det skal bemærkes, at der hverken med bestemmelsen eller udmøntningen heraf sker en lempelse af
de fastsatte miljøkvalitetskrav eller fastsættes mindre strenge miljømål for overfladevand. Fastsættelse
af mindre strenge mål forudsætter anvendelse af reglerne i lovens § 11 under iagttagelse af de deri
indeholdte betingelser.
Det skal yderligere bemærkes, at regeringen ikke på nuværende tidspunkt har konkret viden om, at et
eller flere miljøkvalitetskrav for miljøfarlige forurenende stoffer skulle være overskredet på grund af
grænseoverskridende forurening, som hidrører fra udenlandske kilder. Regeringen er heller ikke
bekendt med, at forurening fra danske kilder skulle være årsag til, at miljøkvalitetskrav for miljøfarlige
forurenende stoffer skulle være overskredet i andre lande. Regeringen har derfor ikke om dette
spørgsmål været inde i drøftelser hverken med Europa-Kommissionen eller med andre lande i regi af
internationale konventioner eller aftaler, herunder om beskyttelse af havmiljøet.
I forhold til kvælstof, som ikke karakteriseres som et miljøfarligt forurenende stof, kan oplyses, at der
ikke i dansk lovgivning findes en hjemmel svarende til den her foreslåede bestemmelse. Følgelig har en
sådan hjemmel ikke været anvendt i forbindelse med Fødevare- og landbrugspakken.
Det skal endelig bemærkes, at den her foreslåede bestemmelse og sagen om ’Kommissionens forslag til
afgørelse om fastsættelse af kriterier og metodiske standarder for god miljøtilstand samt
specifikationer og standardmetoder for overvågning og vurdering, samt ophævelse af afgørelse
2010/477/EU’ ikke er indbyrdes forbundne, og at der ikke aktuelt foregår forhandlinger i EU-regi om
kriterier, standarder o.lign. vedrørende vandrammedirektivet og direktivet om miljøkvalitetskrav.
Esben Lunde Larsen
/
Mads Leth-Petersen
2