Skatteudvalget 2016-17
L 29
Offentligt
1691124_0001.png
22. november 2016
J.nr. 16-0623007
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 29 - Forslag til lov om ændring af lov om kuldioxidafgift af visse energi-
produkter, lov om afgift af lønsum m.v., lov om afgift af elektricitet, lov om afgift af
kvælstofoxider, lov om registrering af køretøjer og forskellige andre love. (Tilpasning af
afgiftslovene til Europa-Kommissionens statsstøttereform, lønsumsafgiftsfritagelse for
visse undervisningsaktiviteter, ændring af godtgørelsesbestemmelse for elektricitet leveret
fra land til skibe, tekniske justeringer af lov om afgift af kvælstofoxider og ændring af
reglerne for registrering og udstedelse af EU-registreringsbevis for blokvogne m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 4 af 11. november 2016. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 29 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om at redegøre for muligheden for at pålægge alle erhvervsskibe at benytte el frem for fossile brændstoffer, til skatteministeren
1691124_0002.png
Spørgsmål 4
Ministeren bedes redegøre for muligheden for at pålægge alle erhvervsskibe at benyt-
te el frem for fossile brændstoffer.
Svar
Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger, kræver erhvervsmæssige skibes forbrug
af elektricitet, som leveres direkte fra land, relativt store investeringer i anlæg på skibet og
på land.
Det er ikke alle skibe, der i dag kan modtage elektricitet fra land, da modtagelse af elektri-
citet i visse tilfælde kræver tekniske installationer på skibet. Det er allerede af denne grund
ikke muligt at pålægge alle erhvervsskibe at benytte el frem for fossile brændstoffer.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Erhvervs- og Vækstministeren, som i øvrigt har oplyst
følgende:
”Det vil ikke være praktisk muligt i dag at pålægge alle erhvervsskibe at benytte el fremfor
fossile brændstoffer. Jeg har forelagt spørgsmålet for Søfartsstyrelsen, der i øvrigt har
oplyst følgende:
”Inden for skibsfarten pågår en udvikling i forhold til brug af alternative energikilder,
herunder el- og batteridrift. Anvendelse af el fra batterier til fremdrift af skibe er dog
fortsat en relativ ny teknologi. Udviklingen er i gang, men konkret er den kun ved at vin-
de indpas på korte ruter, hvor teknologien i dag er anvendelig, og ikke mindst hvor der
kan etableres den nødvendige energiforsyning fra land.
I Danmark ses teknologien fremmet i mindre passagerfartøjer – bl.a. i et nyt projekt med
Ærøfærgen. Der er i dag ingen danske lastfartøjer, der udelukkende kan sejle på el fra
batterier. Hovedparten af de danske erhvervsskibe sejler uden for Danmark og over stør-
re strækninger. Hvis skibet ikke er bygget til at sejle på el, vil det i øvrigt kræve en om-
bygning af skibet.”
Et krav om, at alle danske skibe skal sejle på el ville samtidig være en dansk særregel, som
vil betyde forringede rammevilkår for erhvervsskibe under dansk flag.”
Side 2 af 2