Skatteudvalget 2016-17
L 29
Offentligt
1691121_0001.png
22. november 2016
J.nr. 16-1723477
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 29 - Forslag til lov om ændring af lov om kuldioxidafgift af visse energi-
produkter, lov om afgift af lønsum m.v., lov om afgift af elektricitet, lov om afgift af
kvælstofoxider, lov om registrering af køretøjer og forskellige andre love. (Tilpasning af
afgiftslovene til Europa-Kommissionens statsstøttereform, lønsumsafgiftsfritagelse for
visse undervisningsaktiviteter, ændring af godtgørelsesbestemmelse for elektricitet leveret
fra land til skibe, tekniske justeringer af lov om afgift af kvælstofoxider og ændring af
reglerne for registrering og udstedelse af EU-registreringsbevis for blokvogne m.v.)
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 10. november 2016.
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
L 29 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 10/11-16 fra Den Skandinaviske Bryggerhøjskole, til skatteministeren
1691121_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 10. november 2016 fra den Skandinaviske
Bryggerhøjskole, jf. L 29 – bilag 4.
Svar
KPMG bemærker på vegne af Den Skandinaviske Bryggerhøjskole i en henvendelse til
Skatteudvalget, at lønsumsafgiftsfritagelsen for visse uddannelsesinstitutioner efter lovens
formål var tænkt bredt, men at lovens ordlyd, som den er formuleret i dag, ikke er altfav-
nende for almene uddannelser. På den baggrund ønskes hoveduddannelsen indenfor
bryggerifaget fritaget for lønsumsafgift.
Hertil bemærkes, at når en undervisningsaktivitet er fritaget for moms, er aktiviteten som
udgangspunkt lønsumsafgiftspligtig. Dog gælder der specifikke undtagelser, som bl.a.
omfatter undervisningsaktiviteter ved visse uddannelsesinstitutioner.
Som der henvises til i henvendelsen fra KPMG på vegne af Den Skandinaviske Brygger-
højskole, blev den generelle lønsumsafgiftsfritagelse for offentlig virksomhed ophævet
med virkning fra 1. januar 2009. Formålet med ændringen var, at der skulle ske en ligestil-
ling i relation til lønsumsafgift mellem offentlige og private virksomheder. Således er det i
dag uden betydning, når det skal vurderes, om en aktivitet kvalificerer til lønsumsafgifts-
fritagelse, om udbyderen er en privat eller offentlig aktør.
De undervisningsaktiviteter, der i dag er omfattet af lønsumsafgiftsfritagelsen, er uddan-
nelser og undervisning omfattet af uddannelseslove, som administreres af Ministeret for
Børn, Undervisning og Ligestilling eller Uddannelses- og Forskningsministeriet. Den i L
29 foreslåede udvidelse af lønsumsafgiftsfritagelsen for visse uddannelsesinstitutioner er
også undervisningsaktiviteter, der omfattes af forskellige uddannelseslove, der hører un-
der disse ministerier.
Baggrunden for, at det foreslås at udvide lønsumsafgiftsfritagelsen for disse specifikke
uddannelsesinstitutioner er, at der er kommet en praksisændring på momsområdet. Æn-
dringen medfører, at uddannelsesinstitutioner, der modtager taxameterbaserede tilskud,
som udgangspunkt bliver lønsumsafgiftspligtige af disse tilskud, hvis uddannelsesinstitu-
tionerne er omfattet af den gældende undtagelsesbestemmelse i lønsumsafgiftslovens § 1,
stk. 2. Praksisændringen følger af EU-Domstolens dom i sagen C-151/13, Le Rayon d'Or
SARL.
Lovforslaget, som blev sendt i høring, vedrørte alene universiteter, erhvervs- og produk-
tionsskoler, da SKAT har vurderet, at disse uddannelsesinstitutioner modtager taxameter-
tilskud, der vil blive lønsumsafgiftspligtige grundet praksisændringen på momsområdet.
Efter høringen er lovforslaget blevet udvidet til også at omfatte andre uddannelsesinstitu-
tioner, der modtager lignende taxametertilskud. Det er ikke hensigten med lovforslaget at
fritage undervisningsaktiviteter, der ikke er omfattet af regler i en af de ovennævnte ud-
dannelseslove. Dog kan der opstå situationer, som tilfældet med EU-dommen om taxa-
Side 2 af 3
L 29 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 10/11-16 fra Den Skandinaviske Bryggerhøjskole, til skatteministeren
1691121_0003.png
meterbaserede tilskud, der gør det nødvendigt at overveje, om fritagelsen bør udvides til
at omfatte andre uddannelsesinstitutioner.
Det vurderes ikke, at der på baggrund af henvendelsen fra KPMG på vegne af Den
Skandinaviske Bryggerhøjskole bør stilles ændringsforslag om yderligere udvidelse af
fritagelsen for lønsumsafgift.
Side 3 af 3