Skatteudvalget 2016-17
L 27
Offentligt
1698223_0001.png
6. december 2016
J.nr. 15-2962964
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 27 - Forslag til Lov om ændring af fondsbeskatningsloven, ligningsloven
og skattekontrolloven. (Ophævelse af fondes adgang til fradrag for ikkealmennyttige ud-
delinger).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 17. november 2016.
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 27 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om kommentar til henvendelsen af 17/11-16 fra KPMG, til skatteministeren
1698223_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 17. november 2016 fra KPMG, jf. L 27 -
bilag 6.
Svar
Der er i provenuvurderingen ikke skønnet over, om nogle fonde vælger at reducere deres
almennyttige uddelinger i stedet for deres ikke-almennyttige uddelinger. Det skal bl.a. ses i
lyset af, at hovedparten af de ikke-almennyttige uddelinger fortages af fonde, som ikke
eller kun i begrænset omfang foretager almennyttige uddelinger. For de 20 fonde med
flest ikke-almennyttige uddelinger i perioden 2010-13 blev 70 pct. af de ikke-almennyttige
uddelinger således foretaget af fonde, der ikke eller kun i begrænset omfang uddeler til
almennyttige formål.
Desuden bemærkes, at i det omfang fondene kanaliserer midler fra almennyttige til ikke-
almennyttige uddelinger, vil det ikke blot øge merprovenuet ved ophævelsen af fondenes
fradrag for de ikke-almennyttige uddelinger, men samtidig øge mindreprovenuet ved, at
modtagerne kun skal medregne 80 pct. af uddelingerne i deres skattepligtige indkomst.
Det er Skatteministeriets vurdering, at forslaget om, at modtagerne kun skal medregne 80
pct. af de ikke-almennyttige uddelinger ved indkomstopgørelsen, ikke indebærer statsstøt-
te.
De EU-retlige regler om statsstøtte findes i Traktaten om Den Europæiske Unions Funk-
tionsmåde (TEUF), artikel 107-109. En ordning vil alene indebære statsstøtte, hvis en
række betingelser er opfyldt, se TEUF artikel 107, stk. 1. Bestemmelsen omhandler
”stats-
støtte eller støtte, som ydes ved hjælp af statsmidler under enhver tænkelig form, og som fordrejer eller truer
med at fordreje konkurrencevilkårene ved at begunstige visse virksomheder eller visse produktioner, [...] i
det omfang den påvirker samhandelen mellem medlemsstaterne”.
For at der kan være tale om statsstøtte, skal ordningen således begunstige visse virksom-
heder eller visse produktioner. Det er derfor kun ordninger, som giver visse virksomhe-
der, visse grupper af virksomheder eller visse økonomiske sektorer en selektiv fordel, der
falder inden for statsstøttebegrebet.
Den foreslåede nedsættelse af beskatningen hos uddelingsmodtagerne er netop ikke selek-
tiv, da nedsættelsen vil omfatte samtlige virksomheder, der modtager ikke-almennyttige
uddelinger. Det er således ikke beskatningsreglen, men fondenes beslutning om, hvem de
vil uddele til, der kan føre til en forskellig økonomisk situation for aktørerne på markedet.
Det bemærkes afslutningsvist, at staten ikke har indflydelse på, hvilke virksomheder de
enkelte fonde konkret vælger at uddele midler til.
Side 2 af 2