Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 23
Offentligt
1688883_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
17. november 2016
Besvarelse af spørgsmål 1 ad L 23 stillet af udvalget den 7. november
2016
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 24/10-16 fra Oxfam/IBIS,
jf. L 23 – bilag 4.
Svar:
Det fremgår af henvendelsen fra NGO’en Oxfam/IBIS, at de ønsker der
fremsættes et forslag om registrering af reelle ejere. De anfører endvide-
re, at de er utilfredse med ikke have været på lovforslagets høringsliste,
da lovforslaget var i høring. Oxfam/IBIS anfører desuden, at ændringen
af oplysningskravene i årsregnskabsloven udhuler kravene til virksomhe-
der, gør at selskabsstrukturer ikke kan afdækkes og de vurderer, at oplys-
ningskravet ikke vil udgøre en væsentlig administrativ byrde for virk-
somhederne. Derudover efterspørger de, at Danmark bør gå forrest for at
skabe transparens i virksomheders regnskaber.
Når det kommer til ønsket fra Oxfam/IBIS om, at der fremsættes et lov-
forslag, der skal sikre, at der indføres krav om registrering af reelle ejere,
kan jeg oplyse, at dette allerede er vedtaget ved lov nr. 262 af 16. marts
2016. Reglerne forventes at træde i kraft 1. januar 2017.
I forhold til Oxfam/IBIS efterspørgsel om at være en del af faste hørings-
lister og deres anmodninger om at være høringspart på regnskabs- og
selskabsområdet, kan jeg oplyse, at Erhvervs- og Vækstministeriet altid
bestræber sig på at sende lovforslag i høring hos alle relevante parter.
Erhvervsstyrelsen, der foretager den konkrete sammensætning af hørings-
listen, har desværre ikke denne gang været opmærksom på Oxfam/IBIS´
ønske, hvilket beklages. Erhvervsstyrelsen har oplyst mig, at de ikke
umiddelbart har kunnet finde tidligere henvendelser fra Oxfam/IBIS om
at blive høringspart.
Oxfam/IBIS vil fremover modtage høringer fra Erhvervsstyrelsen på
regnskabsområdet, selskabsområdet og hvidvaskområdet.
Høringen af lovforslaget har i øvrigt, som alle offentlige høringer, været
offentligt tilgængelig på høringsportalen, og der er fri adgang for alle
interessenter til at afgive høringssvar.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
35 29 10 01
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk
L 23 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om det er korrekt, at Oxfam IBIS har bedt om at blive høringspart vedrørende problemstillinger/temaer, der indgår i lovforslaget, til erhvervs- og vækstministeren
2/2
For så vidt angår oplysningskravene i årsregnskabsloven, så mener jeg
ikke, at danske virksomheder skal pålægges unødige byrder, der belaster
dem i den internationale konkurrence. Jeg blev kontaktet af en række sto-
re danske virksomheder, som gjorde mig opmærksom på, at det skaber
væsentlige administrative byrder, at undtagelsesmuligheden for visse
oplysningskrav om datter- og associerede virksomheder er blevet fjernet
ved seneste ændring af årsregnskabsloven i 2015. Som følge af henven-
delsen, bad jeg Erhvervsstyrelsen om at se på forholdet. Det viste, at und-
tagelsesmuligheden kunne bibeholdes i henhold til regnskabsdirektivet,
og at der er flere lande, herunder Sverige og Storbritannien, som har en
lignende undtagelsesmulighed.
Det forhold, at vi giver virksomhederne mulighed for under visse betin-
gelser at undlade at oplyse om egenkapital og resultat for deres datter- og
associerede virksomheder medfører ikke, at man ikke kan se strukturen i
koncernen. Virksomhederne skal således fortsat oplyse om navn, hjem-
sted, retsform og ejerandel for datter- og associerede virksomheder, lige-
som egenkapital og resultat for deres datter- og associerede virksomheder
vil fremgå samlet i deres koncernregnskab.
Generelt mener jeg, at åbenhed om danske virksomheders forhold er vig-
tigt. Men samtidig mener jeg, at kravene til åbenhed primært skal håndte-
res på europæisk plan, så vi ikke går enegang i Danmark. Derfor støtter
regeringen også Kommissionens forslag om land-for-land rapportering til
offentligheden vedrørende skatteoplysninger, der forhandles i øjeblikket
og som skal sikre den fornødne gennemsigtighed omkring selskabers
regnskabsforhold på europæisk plan.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen