Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
11. oktober 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 23 (L 216 - § 7.
Finansministeriet) af 14. september 2017 stillet efter ønske fra
Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren bekræfte, at BNP-effekten af en lempelse af beskæftigelsesfradra-
get, ifølge Finansministeriets egne beregninger, allerede i år 3 er større end BNP-
effekten af en tilsvarende forøgelse af det offentlige forbrug og vil ministeren be-
kræfte, at BNP-effekten af en topskattelettelse er større end BNP-effekten af en
tilsvarende forøgelse af det offentlige forbrug allerede i år 2?
Svar
En ufinansieret lempelse af finanspolitikken kan på kort sigt øge den samlede ef-
terspørgsel, og dermed isoleret set øge BNP-væksten. Aktivitetsvirkningen afhæn-
ger af, hvilket instrument der vælges.
Tabel 1
illustrerer aktivitetsvirkningen af en
ufinansieret finanspolitisk lempelse af hhv. topskat, beskæftigelsesfradrag og of-
fentligt forbrug på 5 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd over 3 år, når der tages
højde for, at lavere skat på arbejde skønnes at øge arbejdsudbuddet.
Det er korrekt, at BNP-virkningen af en ufinansieret lettelse af topskatten fra år 2
og frem er større end for en tilsvarende lempelse af det offentlige forbrug. Tilsva-
rende er BNP-virkningen af en ufinansieret lempelse af beskæftigelsesfradraget
større end for offentligt forbrug fra år 3 og frem.
Når skattelettelser i modelberegningen har større virkning på BNP efter nogle år,
så afspejler det to forhold.
For det første vil lempelser af topskatten og et højere beskæftigelsesfradrag øge
arbejdsudbuddet og kapaciteten i økonomien. Det øgede arbejdsudbud løfter
vækstpotentialet på sigt, og bidrager dermed til en permanent positiv virkning på
BNP-niveauet og beskæftigelsen.
For det andet vil den umiddelbare lempelse ved lavere personskatter være større
end for det offentlige forbrug for den samme svækkelse af den strukturelle saldo,
hvor der er taget højde for tilbageløb og adfærd. Det skyldes, at skattelettelserne
medfører et øget privat forbrug og derved tilbageløb i form af et højere afgifts-
provenu. Hertil kommer at de positive adfærdseffekter på arbejdsudbuddet isole-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk