Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
29. September 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 21 (L 216 - §7.
Finansministeriet) af 8. september 2017 stillet efter ønske fra
Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for beskæftigelseseffekten og provenueffekten af regerin-
gens skatteudspil, ”Sådan forlænger vi opsvinget”, hvis indkomstloftet for beskæf-
tigelsesfradraget ikke fjernes, men i stedet hæves til hhv. 400.000, 450.000,
510.900, 550.000, 600.000 og 700.000?
Svar
Med gældende regler er der et loft over beskæftigelsesfradraget på 37.400 kr.
(2022-skatteregler i 2018-niveau). I regeringens skatteudspil
”Sådan forlænger vi op-
svinget”
fjernes loftet over beskæftigelsesfradraget. Fjernelsen af loftet over beskæf-
tigelsesfradraget indeholder i virkeligheden tre elementer:
1. En forhøjelse af loftet med 4.600 kr. (svarende til en skatteværdi på 1.180 kr.),
som er en konsekvens af forslaget om at udvide grundlaget til også at omfatte
pensionsindbetalinger (konsekvensforhøjelse
1 i figur 1).
2. En forhøjelse af loftet med 18.700 kr. (svarende til en skatteværdi på 4.790 kr.)
som sigter på at modgå indkomstaftrapningen af jobfradraget (konsekvensforhø-
jelse 2 i figur 1).
3. En fjernelse af loftet, som efter forhøjelserne i 1 og 2 udgør 60.700 kr. og ind-
træder ved en arbejdsindkomst inkl. pension på 570.000 kr.
Når grundlaget for beskæftigelsesfradraget udvides til også at omfatte indbetalin-
ger til fradragsberettigede pensionsordninger indebærer det, at loftet nås ved en
lavere indkomst for personer med pensionsindbetalinger end efter gældende reg-
ler. Det indebærer en øget marginalskat og dermed lavere arbejdsudbud blandt
personer, der efter udvidelsen kommer op på loftet for beskæftigelsesfradraget.
For at modgå denne negative arbejdsudbudseffekt konsekvensforhøjes loftet med
12�½ pct., svarende til 4.600 kr. Det svarer til, at loftet nås ved samme indkomst-
niveau, som efter gældende regler, for personer med en bidragsprocent på 12.
Udvidelsen af grundlaget for beskæftigelsesfradraget er en del af løsningen af sam-
spilsproblemet.
Indkomstaftrapning af Jobfradraget er indrettet efter, at den skal starte ved en
indkomst svarende til det maksimale beskæftigelsesfradrag. Dette med henblik på,
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk