Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. september 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 13 (L 216
–
Forslag til
finanslov for finansåret 2018) af 4. september 2017 stillet efter
ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Kan ministeren oplyse fordelingsvirkningen og provenuvirkningen af aktiespare-
kontoen med hhv. det loft regeringen foreslår, uden loft og med et loft på hhv.
50.000 og 100.000 kr.?
Svar
Regeringen har i forbindelse med erhvervs- og iværksætterudspillet
Sammen om
fremtidens virksomheder
foreslået at indføre en aktiesparekonto, hvor fysiske personer
kan placere opsparing i noterede aktier og aktiebaserede investeringsbeviser. Der
kan handles så ofte som investoren ønsker inden for aktiesparekontoen.
Konkret foreslås en beskatning af aktiesparekontoen, hvor der betales skat på 1,25
pct. af depotværdien på kontoen. For at målrette ordningen foreslås et loft over
indeståendet på i størrelsesordenen 500.000 kr. Loftet indebærer, at der må fore-
tages indskud på kontoen, når den aktuelle saldo er under loftet. Der kan ikke
foretages yderligere indskud, når loftet er nået, men investor bliver ikke tvunget til
at realisere gevinster og hæve midler fra aktiesparekontoen, hvis investeringerne
giver et afkast, så indeståendet efterfølgende overstiger loftet. Tilsvarende kan
investoren tage penge ud til forbrug, og efterfølgende ”fylde op” på kontoen, ind-
til indeståendet når 500.000 kr. igen.
Den foreslåede model skønnes at indebære et umiddelbart mindreprovenu på ca.
570 mio. kr. og et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 400 mio. kr.,
jf.
tabel 1.
Fastsættes loftet i stedet til 100.000 kr. eller 50.000 kr., skønnes det at fi-
nansieringsbehovet reduceres til hhv. ca. 160 mio. kr. eller 110 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Såfremt der ikke lægges et loft over indeståendet på ordningen, skønnes mindre-
provenuet efter tilbageløb og adfærd at udgøre godt 2,1 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Det bemærkes, at de skønnede provenuvirkninger samt fordelingsvirkningerne er
forbundet med usikkerhed, da det ikke på forhånd vides, i hvilken udstrækning
personer med aktieindkomst vil anvende aktiesparekontoen. Indførelse af en ak-
tiesparekonto vil kræve en række værnsregler, bl.a. for at minimere risikoen for at
hovedaktionærer udnytter ordningen til indkomsttransformation. Den endelige
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk