Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
L 214
Offentligt
1783558_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
28. august 2017
J nr. 2017-372
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 4. august 2017 stillet mig føl-
gende spørgsmål 21 til L214, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 21
Kan ministeren bekræfte, at EU-Kommissionen i en fransk sag har vurderet,
at samhandlen ikke bliver påvirket, når eksempelvis afgiftsfritagelser er be-
grænset til små virksomheder, der udelukkende udøver aktiviteter på et lokalt
marked, og som holder sig under de-minimis-grænsen, og at denne sag kan
sidestilles med solceller på f.eks. almene boliger, så længe anlægsstørrel-
serne udløser afgiftsfritagelser, som holder sig under de-minimis-grænsen?
Der henvises til rapporten om konkurrencebegrænsende erhvervsstøtte fra
det tværministerielle udvalg om forbud mod konkurrencebegrænsende er-
hvervsstøtte fra 2000.
Svar
Skatteministeriet har oplyst følgende:
”Det kan bekræftes, at Kommissionen,
ifølge Skatteministeriets oplysninger,
vurderede, at samhandlen ikke blev påvirket af den støtte, som den franske
1
sag handlede om, og at der også findes en række nyere eksempler på, at
Kommissionen, på baggrund af konkrete vurderinger, har fundet, at støtte af
lokal karakter ikke har påvirket samhandlen mellem medlemsstaterne.
Det følger imidlertid af EU-Domstolens
faste retspraksis, at der ”ikke
findes
en grænseværdi eller en procentsats, hvorunder samhandelen mellem med-
lemsstater ikke vil blive påvirket,
[og]
den omstændighed, at en støtte er for-
holdsvis ubetydelig, eller at den støttemodtagende virksomhed er af beske-
1
Sag Zone Franche Corse/Pacte de relance pour la ville. Sagen er kort omtalt i rapporten om konkurrencebegrænsende
erhvervsstøtte fra det tværministerielle udvalg om forbud mod konkurrencebegrænsende erhvervsstøtte fra 2000 og i
Kommissionens XXVI Konkurrenceberetning fra 1996, side 79.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.efkm.dk
L 214 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm., om ministeren kan bekræfte, at EU-Kommissionen i en fransk sag har vurderet, at samhandlen ikke bliver påvirket, når eksempelvis afgiftsfritagelser er begrænset til små virksomheder, der udelukkende udøver aktiviteter på et lokalt marked, og som holder sig under de minimis-grænsen, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1783558_0002.png
den størrelse, udelukker således ikke på forhånd, at den nævnte samhandel
2
kan være påvirket”.
Det kan endvidere oplyses, at Kommissionen i 2014 i en afgørelse vedrø-
3
rende støtte til solcelleanlæg og øvrige vedvarende energianlæg i Danmark ,
konstaterede følgende:
”Solcelle-
og VE-anlæg, der er støtteberettigede under denne ordning, vil
modtage finansiel støtte fra den danske stat og dermed opnå en selektiv
økonomisk fordel betalt af statsmidler. I betragtning af integrationen af det
indre marked for elektricitet vil enhver statsstøtte til el- og gasproducenter
kunne få indvirkning på samhandlen på tværs af grænserne og på konkur-
rencen på gas- og elmarkederne.”
På den baggrund kan det ikke bekræftes, at en afgiftsfritagelse, f.eks. for
solceller på almene boliger i Danmark, kan sidestilles med den franske sag,
som spørgeren henviser til. Endvidere kan det ikke bekræftes, at samhand-
len mellem medlemsstaterne ikke vil kunne være påvirket, alene fordi afgifts-
fritagelserne i praksis måtte være lavere end de minimis-loftet, hvis det ikke
samtidig sikres, at samtlige krav i de gældende de minimis-regler overholdes
i forbindelse med støttens tildeling.”
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
2
Jf. bl.a. Domstolens dom af 24. juli 2003 i sagen sag C-280/00, Altmark Trans og Regierungspräsidium Magdeburg,
præmis 81.
3
Kommissionens afgørelse af 24. oktober 2014 i statsstøttesag SA.36204 2013/N
Danmark, punkt 28.
Side 2/2