Skatteudvalget 2016-17
L 212
Offentligt
1761775_0001.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
nansiering til de øgede administra-
tive omkostninger, som dog skal
konsolideres nærmere.
Styrelsen for Arbejds-
marked og Rekruttering
Lov om individuel boligstøtte
Ingen bemærkninger i forhold til
lov om individuel boligstøtte.
Thomas Booker, advo-
kat, LETT Advokat-
partnerselskab
Dækningsafgift på statsskov
Lovforslaget vil iflg. advokat Tho-
mas Booker medføre, at kommu-
ner, der har opkrævet dækningsaf-
gift af statsligt ejede skovejen-
domme, vil få et væsentligt prove-
nutab som følge af, at kommu-
nerne ikke fremover vil kunne op-
kræve dækningsafgift af disse ejen-
domme. Dette rammer kommuner
med statsskov, hvilket primært er
kommunerne i Sønderjylland,
Midt- og Vestjylland samt de
nordsjællandske kommuner.
Der er iflg. advokaten ikke tale
om, at kommunerne har ændret
deres praksis for opkrævning af
ejendomsskat af bl.a. statslige area-
ler, der anvendes til skov- og land-
brug. Overgangen til opkrævning
af dækningsafgift skyldes iflg. ad-
vokaten, at lovgiver har reguleret
Naturstyrelsens måde at drive
statsskov, så driften af statssko-
vene ikke længere skal være er-
hvervsmæssig.
Advokaten er ikke enig i det, der
er anført i lovbemærkningerne om,
at den foreslåede ændring er i
overensstemmelse med hensigten
Visse kommuner er i stigende grad
begyndt at opkræve dækningsafgift
af statsligt ejede skovejendomme,
hvilket ikke er i overensstemmelse
med hensigten bag reglerne om
opkrævning af ejendomsskat, som
har været, at der som det klare ud-
gangspunkt skal betales grundskyld
af offentligt ejede skov- og land-
brugsejendomme, jf. også bemærk-
ningerne til lovforslaget.
Det har desuden ikke været hen-
sigten med ejendomsskatteloven,
at kommunerne skulle kunne op-
kræve dækningsafgift i det niveau,
som det er tilfældet, hvor dæk-
ningsafgiften normalt væsentligt
overstiger grundskylden. Der er så-
ledes eksempel på, at dækningsaf-
giften af statsskov har været fem
gange højere, end grundskylden af
samme ejendom.
Det betyder, at kommunerne i
2017 skønnes at opnå isolerede
merindtægter på op til 100 mio. kr.
i forhold til det forudsatte. Disse
merindtægter har der ikke været ta-
get højde for ved fastsættelse af
det kommunale bloktilskud for
2017. Det betyder, at staten (Na-
Side 78 af 85
L 212 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om kommentar til henvendelsen af 22/5-17 fra LETT Advokatpartnerselskab, til skatteministeren
1761775_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
bag reglerne om opkrævning af
ejendomsskat.
turstyrelsen) vil få tilsvarende mer-
udgifter. Det har derfor været nød-
vendigt at øge Naturstyrelsens be-
villing med 100 mio. kr. i 2017 fi-
nansieret af TB-reserven, da finan-
sieringen skulle findes, efter 2017
var påbegyndt.
Med lovændringen kommer reg-
lerne for opkrævning af ejendoms-
skat for offentlige skov- og land-
brugsejendomme m.v. til at svare
til reglerne for privatejede ejen-
domme, der anvendes til disse for-
mål, hvor der kun er adgang til op-
krævning af grundskyld, men ikke
dækningsafgift.
Lovændringen skal ses i sammen-
hæng med, at der som følge af for-
liget om et nyt ejendomsvurde-
ringssystem, fra 2019 generelt ikke
vil blive ansat ejendomsværdier for
skov- og landbrugsejendomme.
Det skyldes, at et bærende princip
ved det nye vurderingssystem er, at
der ikke skal foretages vurderinger,
der ikke udgør et beskatnings-
grundlag. Med den foreslåede op-
hævelse af adgangen til at opkræve
dækningsafgift af statens skove, vil
vurderingerne tilsvarende ikke
danne grundlag for beskatningen
af statsskove.
Økonomiske konsekvenser
Det anføres, at hvis øvelsen for
staten er, at det for staten skal
være en udgiftsneutral løsning, så
ville det være mere rimeligt og
hensigtsmæssigt, at det samlede
Som det ligeledes fremgår af be-
mærkningerne til lovforslaget, vil
kommunerne set under ét fra
2018 blive kompenseret gennem
det kommunale bloktilskud.
Side 79 af 85
L 212 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om kommentar til henvendelsen af 22/5-17 fra LETT Advokatpartnerselskab, til skatteministeren
1761775_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
bloktilskud fra staten til kommu-
nerne reduceres med den merud-
gift, som overgang til opkrævning
af dækningsafgift medfører.
Advokat Booker stiller tre spørgs-
mål om de økonomiske konse-
kvenser:
1) Hvordan har lovgiver tænkt sig
at kompensere de berørte kommu-
ner for tab af provenu?
2) Skal lovforslagets bemærkninger
(pkt. 3.1.3) forstås sådan, at statens
merudgifter krone-for-krone ville
reducere det samlede bloktilskud
fra staten til kommunerne således,
at det for staten ville være udgifte-
neutralt?
3) Hvorfor vælger staten ikke at
reducere det samlede bloktilskud?
Lovændringen vil således være ud-
giftsneutral for kommunerne set
under ét, idet det kommunale
bloktilskud fastsættes således, at
der sikres balance mellem kommu-
nernes udgifter og indtægter sam-
let set (balanceprincippet).
Lovændringen vil alt andet lige in-
debære mindre fordelingsmæssige
konsekvenser mellem kommu-
nerne. Det skyldes, at hvis der var
adgang til opkrævning af dæk-
ningsafgift, så ville det fremover
have medført et lidt lavere bloktil-
skud for alle kommuner, mens den
højere indtægt fra dækningsafgift
kun ville tilfalde det mindre antal
kommuner, der besidder skovarea-
ler.
En stigning i kommunernes ind-
tægter som følge af opkrævning af
dækningsafgift af offentlige ejen-
domme vil som anført alt andet
lige indebære et tilsvarende lavere
statsligt bloktilskud til kommu-
nerne som følge af balanceprincip-
pet, hvorved statens samlede ud-
gifter ville være uændrede.
Tinglysningsretten
Oplysninger til vurderingsmyndigheden
fra andre offentlige myndigheder
Tinglysningsretten finder, at be-
stemmelsen i ejendomsvurderings-
lovens § 56 er meget vidtgående,
når der ikke samtidig er taget
højde for de økonomiske konse-
kvenser.
Vurderingsmyndigheden vil i vur-
deringsarbejdet i vid udstrækning
basere sig på oplysninger indhentet
fra offentlige registre og fra offent-
lige myndigheder. Det er imidlertid
ikke alene nødvendigt at trække på
oplysninger til konkrete vurderin-
ger. Der vil desuden være behov
Side 80 af 85