Skatteudvalget 2016-17
L 212
Offentligt
1760498_0001.png
22. maj 2017
J.nr. 2017 - 1440
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 212 - Forslag til Lov om ændring af skatteforvaltningsloven, lov om kom-
munal ejendomsskat, ejendomsværdiskatteloven og forskellige andre love. (Ny vurde-
ringsankenævnsstruktur, regler om klagesagsbehandling for vurderingssager og ændringer
som følge af ny ejendomsvurderingslov m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 16. maj 2017.
Karsten Lauritzen
/ Morten Jensen
L 212 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelsen af 16/5-17 fra Vurderingsankenævnsforeningen VAF, til skatteministeren
1760498_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 16. maj 2017 fra Vurderingsankenævns-
foreningen VAF, jf. L 212
bilag 5.
Svar
Vurderingsankenævnsforeningen (VAF) kommenter i sin henvendelse forskellige forhold,
som ikke fremgår af lovforslaget, men som VAF finder, at SAU skal være vidende om.
Kontingent og bestyrelseshonorar i VAF
VAF mener, at VAF og Foreningen af Danske Skatteankenævn (FDS) bør have ensartede
forhold fsva. kontingent- og bestyrelseshonorar.
Hertil bemærkes:
Som det også anføres af VAF, falder kontingent- og bestyrelseshonorar for foreningerne
uden for indholdet i lovforslagene. Lovforslagene udmønter indholdet i forliget af 18. no-
vember 2016 om et nyt ejendomsvurderingssystem.
Habilitet
VAF bemærker, at der vil kunne optræde inhabilitet for de 50 pct. af medlemmerne, der
skal udnævnes på baggrund af vurderingsfaglige kompetencer efter indstilling fra ejen-
domsmæglerbranchen og realkreditbranchen.
Hertil bemærkes:
De generelt gældende habilitetsregler om både almindelig og speciel inhabilitet gælder for
alle medlemmer af vurderingsankenævnene, hvilket naturligvis også gælder for de vurde-
ringsankenævnsmedlemmer, der skal udnævnes på baggrund af vurderingsfaglige kompe-
tencer.
Det indebærer, at der ikke kan udnævnes ankenævnsmedlemmer, der ikke er almindeligt
habile til at bestride hvervet.
Det indebærer desuden, at hvis et ankenævnsmedlem efter forvaltningsloven er inhabil i
forhold til behandlingen af en bestemt sag, vil dette medlem naturligvis ikke kunne del-
tage i behandlingen af sagen. Det bemærkes i den forbindelse, at et ankenævnsmedlem
for at være inhabil i forhold til en bestemt sag som udgangspunkt skal have en særlig per-
sonlig eller økonomisk interesse i sagen. Et ankenævnsmedlem vil således ikke som ud-
gangspunkt være inhabil i forhold til behandlingen af en bestemt sag, alene fordi vedkom-
mende i anden forbindelse tidligere f.eks. har værdiansat ejendommen.
Udpegning af ankenævnsmedlemmer mv.
VAF foreslår, at der bliver udpeget lægfolk for alle kommuner i de kommende vurde-
ringsankenævn. VAF bemærker desuden, at eventuelle merudgifter for alle nævnsmed-
lemmer ikke er omtalt.
Side 2 af 3
L 212 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelsen af 16/5-17 fra Vurderingsankenævnsforeningen VAF, til skatteministeren
1760498_0003.png
Hertil bemærkes:
Kredsinddelingen, antallet af medlemmer af de enkelte vurderingsankenævn samt antallet
af medlemmer fra de enkelte kommuner i en vurderingskreds, vil blive fastsat i en ny
kredsinddelingsbekendtgørelse efter lovens vedtagelse. De nærmere regler for vederlæg-
gelse af vurderingsankenævnsmedlemmerne vil blive fastsat i den nye forretningsorden
for vurderingsankenævnene efter lovens vedtagelse. VAF’s bemærkninger vil blive bragt
videre til dette arbejde.
Vurdering af erhvervsejendomme
Det undrer VAF, at erhvervsejendomme ikke skal vurderes og derfor er undtaget klagesy-
stemet. Det vil skabe stor usikkerhed for debitorer og realkreditten.
Hertil bemærkes:
Formålet med ejendomsvurderingerne er at tilvejebringe et grundlag for den løbende be-
skatning af fast ejendom. Det er grundlæggende ikke hensigtsmæssigt, at vurderingsmyn-
digheden og klagemyndigheden anvender ressourcer på at foretage vurderinger, der ikke
tjener et beskatningsmæssigt formål. Det foreliggende lovforslag er udarbejdet med disse
formål for øje.
Det er derfor foreslået, at bl.a. en række erhvervsejendomme i det nye ejendomsvurde-
ringssystem ikke får foretaget en samlet ejendomsvurdering.
Disse erhvervsejendomme skal dog alle efter lovforslaget have en grundvurdering. Endvi-
dere ansættes ejendomsværdier af erhvervsejendomme, når sådanne værdier danner
grundlag for beskatning, dvs. hvis der skal opkræves kommunal dækningsafgift af de på-
gældende ejendomme, eller hvis der skal foretages en fordeling af ejendomsværdien på en
boligdel og en erhvervsdel.
De vurderinger, der efter lovforslaget skal foretages af erhvervsejendomme, vil kunne på-
klages i det nye klagesystem.
Side 3 af 3