Skatteudvalget 2016-17
L 211
Offentligt
1760505_0001.png
22. maj 2017
J.nr. 2017 - 2946
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 211 - Forslag til ny ejendomsvurderingsloven.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 10. maj 2017. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Rune Lund.
Karsten Lauritzen
/ Claus F. Houmann
L 211 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvad provenuet vil være ved en afskaffelse af den såkaldte bondegårdsregel, til skatteministeren
1760505_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvad provenuet vil være ved en afskaffelse af den såkaldte bon-
degårdsregel. Ministeren bedes oplyse provenuet opdelt efter umiddelbart provenu, efter
tilbageløb men før adfærd, efter tilbageløb og adfærd og i varig virkning.
Svar
Det indgår i det brede forlig om et nyt ejendomsvurderingssystem (V, S, DF, LA, RV og
K) fra november 2016, at den såkaldte bondegårdsregel videreføres:
”De nuværende vurde-
ringer efter den såkaldte bondegårdsregel videreføres. Det sker i form af statistisk baserede fremskrivnin-
ger af de eksisterende vurderinger. Fremskrivningerne fastsattes ved lov, og som følge af denne objektive
vurderingsmetode vil de statistiske beregninger ikke kunne påklages. Tilsvarende regler indføres for skov-
brug. Frem mod fremsættelse af et lovforslag skal den konkrete fremskrivningsmodel undersøges nærmere
og drøftes med aftalepartierne.
Bondegårdsreglen indebærer, at grundskyldsbetalingen for landbrugsjord er væsentligt la-
vere, end hvad de faktiske handelspriser på landbrugsjord umiddelbart ville tilsige. Formå-
let med at videreføre bondegårdsreglen er således at sikre tryghed om ejendomsskatten og
dermed produktionsomkostningerne for land- og skovbruget.
Siden starten af 1990’erne er der ikke systematisk blevet foretaget egentlige
vurderinger af
landbrugsjord. I stedet er de eksisterende grundvurderinger blevet fremskrevet på bag-
grund af en konservativ vurdering af udviklingen i jordpriserne. Bl.a. som konsekvens af
den anvendte fremskrivningsmetode udgør grundvurderingerne for landbrugsjord i dag
ca. 1/3 af de faktiske handelspriser.
1
Den langsommere udvikling i grundvurderingerne siden starten af 1990’erne har endvi-
dere medført en langsommere udvikling i grundskyldsbetalingerne for produktionsjord,
hvilket alt andet lige har øget afkastet pr. hektar produktionsjord efter grundskyld. Dette
har endvidere bidraget til at øge priserne på jord. Den langsommere udvikling i grund-
skyldsbetalingerne er således i dag ”kapitaliseret” i jordpriserne –
herunder de priser, som
nye landmænd har købt deres jord til.
Der er ikke foretaget nye konkrete vurderinger af de enkelte landbrugsejendomme. En
generel beregningsteknisk opjustering af vurderingerne til et niveau, der svarer til de fakti-
ske handelspriser, vil på sigt medføre et umiddelbart løft i grundskyldsprovenuet fra de
nuværende ca. 0,9 mia. kr. til ca. 3 mia. kr. (2017-niveau)
før effekten af faldende jord-
priser (og før tilbageløb), jf. nedenfor. Denne stigning vil blive indfaset over ca. 30 år, da
1
Grundskylden for produktionsjord beregnes ud fra gældende vurderinger og en kommunal promille, som ved lov er fast-
sat til at være 14,8 promillepoint lavere end den almindelige grundskyldspromille i den enkelte kommune, dog max 7,2 pro-
mille. Det indebærer, at den gennemsnitlige formelle grundskyldspromille for produktionsjord er ca. 6,5 sammenlignet med
en gennemsnitlig promille for almindelig grundskyld på ca. 26.
Side 2 af 4
L 211 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvad provenuet vil være ved en afskaffelse af den såkaldte bondegårdsregel, til skatteministeren
1760505_0003.png
L 211 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvad provenuet vil være ved en afskaffelse af den såkaldte bondegårdsregel, til skatteministeren
1760505_0004.png
Tabel 1. Provenuvirkning af at ophæve bondegårdsreglen
Mia. kr. (2017-niveau)
Før tilbageløb
Umiddelbar virkning
Virkning efter kapitaliseringseffekter
Efter tilbageløb
Umiddelbar virkning
Virkning efter kapitaliseringseffekter
-
-
0,4
<0,4
0,9
0,7
0,7
0,6
-
-
1,0
<1,0
2,0
1,6
1,5
1,2
2017
2040
2060
Varig virkning
Anm. De skønnede kapitaliseringsef f ekter er f orbundet med v æsentlig usikkerhed. Da der er tale om øget beskatning f or
erhv erv , der reducerer grundlaget f or selskabsskat/virksomhedsskat, er der anv endt en tilbageløbsprocent på 55 pct.
Kilde: Egne beregninger.
Side 4 af 4