Skatteudvalget 2016-17
L 210
Offentligt
1753472_0001.png
8. maj 2017
J.nr. 2017 - 2152
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 210 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstof-
forbrugsafgiftsloven, lov om afgift af elektricitet og forskellige andre love (Udskydelse af
indfasning af registreringsafgift på eldrevne køretøjer m.v., midlertidigt fradrag for batteri-
kapacitet, forlængelse af ordning med lav afgift på el til opladning af eldrevne køretøjer og
særlig ordning for elbusser, ændring af beregning af brændstofforbrug for gasdrevne biler
og gasdrevne pluginhybridbiler og nedsættelse af afgift af metanol iblandet vand).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 5 af 3. maj 2017. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested.
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 210 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om at oplyse om elmotorcykler på andre måder afviger i afgiftssystemet i forhold til reglerne gældende for elbiler, og i givet fald hvorfor, til skatteministeren
1753472_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, om elmotorcykler på andre måder afviger i afgiftssystemet i forhold
til reglerne gældende for elbiler, og i givet fald hvorfor?
Svar
Jeg skal først og fremmest henvise til, at jeg i mit svar på spørgsmål nr. 4 af 3. maj 2017
har oplyst, at de lempelser i registreringsafgiften, som foreslås gennemført ved L 210,
også gælder elmotorcykler.
I tillæg hertil kan jeg oplyse, at indfasningen af afgiften for elmotorcykler ikke afviger fra
indfasningen i forhold til elbiler. Elmotorcykler er dog underlagt et andet skalaknæk end
elbiler, ligesom elbiler kan få visse tillæg og fradrag, som elmotorcykler ikke kan få. Til-
svarende gør sig gældende for konventionelle motorcykler i forhold til konventionelle bi-
ler.
Side 2 af 2