Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 09-05-2017
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPFRE
Sagsnr.: 1601180
Dok. nr.: 357952
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 1. maj 2017 stillet følgende spørgs-
mål nr. 21 (L 185
–
Lov om anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt in-
habile (Tvangsbehandlingsloven)) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet et stillet efter ønske fra Stine Brix (EL).
Spørgsmål nr. 21:
Ministeren bedes redegøre for forskelle for borgere/patienter, når de udsættes for
magt efter serviceloven og tvang efter lovforslaget, herunder bedes ministeren rede-
gøre for forskelle i forhold til, hvilke kriterier der skal være opfyldt for at anvende
magt/tvang, hvad der skal registreres, hvad der kan påklages m.v.
Svar:
For så vidt angår reglerne om magtanvendelse på det sociale område kan jeg henvise
til afsnit 2.1.1.3, 2.2.1.2, 2.4.1, 2.5.1 og 2.6.1, i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Kriterierne for udførelse af tvangsbehandling efter de foreslåede regler fremgår af de
foreslåede §§ 4 og 5, mens betingelserne for anvendelse af tvangsindgreb til gennem-
førelse af sådan tvangsbehandling fremgår af de foreslåede §§ 6-12.
I forhold til indholdet af indberetningerne kan jeg henvise til mit samtidige svar på
SUU L 185 spm. 8.
Som det fremgår af den foreslåede § 4, stk. 1, i klage- og erstatningsloven behandler
Tvangsbehandlingsnævnet klager over beslutninger truffet efter § 4, § 6, stk. 1 og 2,
§ 8, stk. 1, § 9, stk. 1, § 10, stk. 1 og 6, og § 12, stk. 1-3, i lov om anvendelse af tvang
ved somatisk behandling af varigt inhabile. Tvangsbehandlingsnævnet træffer efter
det foreslåede stk. 2 afgørelse om, hvorvidt kriterierne for beslutninger truffet efter
de nævnte bestemmelser var opfyldt på det tidspunkt, hvor beslutningen blev truffet.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
/
Frederik Rechenback Enelund