Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
L 180
Offentligt
1753603_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
8. maj 2017
J nr. 2016-2985
Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg har den 21. april 2017 stillet mig
følgende spørgsmål nr. 14 til L 180, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jens Joel (S).
Spørgsmål nr. 14:
”Har ministeren –
i lyset af de høringssvar, der omhandler en skærpelse af
netvirksomheders særskilte identitet
forslag til, hvordan man kan imødekomme
nogle af de praktiske uhensigtsmæssigheder, der er beskrevet af bl.a. Dansk
Energi, uden at dette fjerner de positive effekter for konkurrence og forbrugere, der
er det overordnede sigte med adskillelsen?”
Svar:
Dansk Energi har i sit høringssvar givet udtryk for, at forslaget om, hvordan andre
kommercielle selskaber må fremtræde ved opgaveudførelse for netselskabet bør
udgå. Dansk Energi henviser bl.a. til, at reglerne om opgaveudførelse pålægger
kommercielle selskaber at skifte tøj, bil eller logo på bil i løbet af dagen.
Formålet med skærpelsen af netvirksomhedernes særskilte identitet og den
konkrete udformning af kravet er at øge klarheden for elforbrugerne om, hvilken
virksomhed de har med at gøre, hindre mulighed for omgåelse af kravet og sikre
effektiv håndhævelse. Forslaget skal således styrke konkurrencen i forhold til
konkurrenceudsatte aktiviteter, herunder sikre mod visse former for indirekte
markedsføring.
Det er vurderet, at formålet med skærpelsen ikke fuldt ud kan opnås, hvis der ikke
også tages højde for, at netvirksomheder i et vist omfang køber ydelser fra vertikalt
integrerede virksomheder. Lovforslaget indeholder derfor både krav om
identitetsmæssig adskillelse på virksomhedsniveau og ved opgaveudførelsen. Det
vil kunne skabe forvirring hos elforbrugerne og indirekte markedsføring af
kommercielle virksomheder, hvis servicevirksomheder optræder hos elforbrugeren
eller i det offentlige rum med et navn og logo, som ikke er adskilt fra kommercielle
aktiviteter. Jeg vil gerne sikre, at der er klarhed hos forbrugeren om, hvilken
virksomhed der udfører opgaver hos forbrugeren.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.efkm.dk
L 180 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om, hvordan man kan imødekomme nogle af de praktiske uhensigtsmæssigheder, der er beskrevet i høringssvaret fra bl.a. Dansk Energi, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1753603_0002.png
Lovforslaget er blevet ændret på baggrund af høringen, så forslaget indeholder
flere muligheder for, hvordan netvirksomheden kan sikre den identitetsmæssige
adskillelse ved opgaveudførelsen.
Netvirksomheden kan bl.a. lade servicevirksomheden anvende en helt tredje
identitet, når servicevirksomheden udfører serviceopgaver for andre virksomheder.
Det betyder, at der er mulighed for, at servicevirksomheden anvender et tredje
navn som hovednavn. Et sådant tredje navn skal være identitetsmæssigt adskilt fra
alle andre vertikalt integrerede virksomheder, herunder netvirksomheden, idet det
skal svare til, at netvirksomheden indgår aftale med en ekstern virksomhed, dvs. en
virksomhed som ikke er vertikalt integreret med netvirksomheden. Det forudsætter
også, at servicevirksomheden er en reel servicevirksomhed og ikke fx udøver
elhandel.
Med lovforslaget er der derfor mulighed for at indrette sig således, at der ikke vil
være væsentlige løbende omkostninger forbundet med kravet. Der er således bl.a.
mulighed for at vælge en model, hvor servicevirksomheden ikke lader ansatte skifte
tøj, biler eller logo på biler i forbindelse med forskellige serviceopgaver.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 2/2