Retsudvalget 2016-17
L 18
Offentligt
1691543_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. november 2016
Strafferetskontoret
Helle Carpentier
2016-0037-0161
2131493
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 13 vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (Kriminalisering af udtrykkelig billigelse af
visse strafbare handlinger som led i religiøs oplæring) (L 18), som Folke-
tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. november 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Søren Pind
/
Nicolai Winther
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 18 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm om en kristen præst, der efter den blotte oplæsning tilføjer det gamle hebraiske udtryk for billigelse Amen, dermed billiger og bevæger sig fra det ikke-strafbare til det strafbare område, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 13 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
lov om ændring af straffeloven (Kriminalisering af udtrykkelig billi-
gelse af visse strafbare handlinger som led i religiøs oplæring) (L 18):
”Vil ministeren oplyse, om det vil være omfattet af den fore-
slåede kriminalisering, hvis en præst eller imam i forbindelse
med religiøs oplæring læser et skriftsted op fra Bibelen eller
Koranen, som billiger flerkoneri, og derefter siger: ”Dette
skriftsted viser, at Guds lov tillader en mand at tage flere ko-
ner. I Danmark er flerkoneri forbudt, og i dette hus opfordrer
vi til, at alle overholder den til enhver tid gældende lov i det
land, man bor i. Men samtidig er det vores opgave at undervise
i Guds lov – også når den er anderledes end den verdslige lov.
Så vi kan holde fast i de sandheder, som er evige og uafhængi-
ge af menneskers forskellige love til forskellige tider. Over-
hold den verdslige lov – men hold Guds lov varm i jeres hjer-
ter”?”
Svar:
Som det fremgår af de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 1,
er det en grundlæggende betingelse, at ytringen – for at være strafbar som
billigelse – må have en sådan karakter, at den kan være med til at legitime-
re den form for strafbar handling, som ytringen angår.
Den blotte oplæsning eller gengivelse af et skriftsted eller af religiøse for-
skrifter, hvori der gives udtryk for en opfordring eller støtte til strafbare
handlinger, vil ikke være omfattet af kriminaliseringen, medmindre den
pågældende tilslutter sig (billiger) det oplæste eller gengivne i en eller an-
den form. En religiøs forkynders oplæsning af f.eks. Bibelens eller Kora-
nens budskaber om korporlig afstraffelse vil derfor som udgangspunkt
ikke være omfattet af kriminaliseringen.
Det vil i alle tilfælde bero på en samlet vurdering af den pågældende yt-
ring, den kontekst, den er fremsat i, samt andre ledsagende omstændighe-
der, om gerningsindholdet er opfyldt.
I forhold til et tilfælde som det, der er beskrevet i spørgsmålet, er det Ju-
stitsministeriets opfattelse, at der – på baggrund af de oplysninger, der
fremgår af spørgsmålet – som udgangspunkt ikke vil være tale om udtryk-
kelig billigelse af en strafbar handling omfattet af kriminaliseringen.
2
L 18 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm om en kristen præst, der efter den blotte oplæsning tilføjer det gamle hebraiske udtryk for billigelse Amen, dermed billiger og bevæger sig fra det ikke-strafbare til det strafbare område, til justitsministeren
Det bemærkes dog samtidig, at det vil være op til anklagemyndigheden og
i sidste ende domstolene at vurdere, om betingelserne for at pålægge stra-
fansvar i et konkret tilfælde er opfyldt. En sådan vurdering vil blive foreta-
get på baggrund af en konkret vurdering af samtlige omstændigheder i den
enkelte sag, herunder efter afhøringer og eventuel anden efterforskning, og
dermed på et bredere grundlag af oplysninger mv. end det, der fremgår af
spørgsmålet.
Der henvises i øvrigt til de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr.
1, hvor der er opregnet en række generelle eksempler på tilfælde, der med
lovforslaget tilsigtes omfattet af kriminaliseringen, og tilfælde, der ikke til-
sigtes omfattet af kriminaliseringen.
3