Retsudvalget 2016-17
L 18
Offentligt
1689335_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. november 2016
Strafferetskontoret
Helle Carpentier
2016-0037-0161
2131504
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 14 vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (Kriminalisering af udtrykkelig billigelse af
visse strafbare handlinger som led i religiøs oplæring) (L 18), som Folke-
tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. november 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Søren Pind
/
Nicolai Winther
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 18 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om, hvorvidt politisk undervisning og oplæring i et politisk parti vil være omfattet af loven, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 14 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
lov om ændring af straffeloven (Kriminalisering af udtrykkelig billi-
gelse af visse strafbare handlinger som led i religiøs oplæring) (L 18):
”Vil ministeren redegøre for, hvorvidt politisk undervisning og
oplæring i et politisk parti, som søger at legitimere sine politi-
ske holdninger med henvisning til kristendommen eller islam,
vil være omfattet af loven?”
Svar:
Som det fremgår af de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 1,
vil kriminaliseringen alene omfatte visse ytringer, der fremsættes som led i
religiøs oplæring. Med religiøs oplæring menes, at oplæringen er religiøst
begrundet og har et forkyndende element. Det betyder, at formålet med
oplæringen er at gøre et bestemt budskab kendt og at vinde nye tilhængere
(eller fastholde eksisterende).
Det indebærer bl.a., at almindelig religionsundervisning, der ikke indehol-
der et sådant forkyndende element – og hvor formålet således ikke er at
vinde nye tilhængere mv. – ikke vil være omfattet af kriminaliseringen.
Der vil endvidere alene være tale om oplæring i den nævnte forstand, hvis
den pågældende har en særlig (religiøs) autoritet i forhold til modtageren
eller modtagergruppen, således at den eller disse personer kan anses for
særligt sårbare over for forkynderens påvirkning. Der skal således være et
autoritetsspring mellem de pågældende.
En tilfældig sammensat modtagergruppe, som f.eks. ikke udspringer af en
religiøs menighed eller lignende, i forhold til hvilken forkynderen mv. har
en sådan autoritet, vil således som udgangspunkt falde uden for det krimi-
naliserede område. Det gælder også i forhold til grupper og indlæg på so-
ciale medier mv.
Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål nr. 7 til lovforslaget fra
Folketingets Retsudvalg.
2