Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
L 163
Offentligt
1742547_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 28. marts 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 8 til L 163 efter ønske fra Martin Henriksen (DF) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 8 til
L 163:
Vil ministeren redegøre for, hvor lang tid overgangsordningen fungerer, hvilke
præcise krav skal være opfyldt, og om overgangsordningen kun gælder for
personer, der har fået afslag med udgangspunkt i Bios-dommen?
Svar:
1.
Det foreslås med lovforslag nr. L 163, at der indføres en ny opholdsordning for
medfølgende familie til visse danske statsborgere, der udgør højtlønnet og højt-
kvalificeret arbejdskraft, og som er etableret i udlandet (herefter udlandsdanske-
re).
Baggrunden for fremsættelsen af lovforslaget er bl.a., at de nuværende regler på
familiesammenføringsområdet kan afholde udlandsdanskere, der udgør højtkvali-
ficeret og højtlønnet arbejdskraft, fra at vende tilbage til Danmark, og at dette
særligt gør sig gældende efter Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom
af 24. maj 2016 i sagen Biao mod Danmark.
Det bemærkes herved, at Udlændinge- og Integrationsministeriet og Justitsmini-
steriet har fortolket Biao-dommen således, at 26-årsreglen i udlændingelovens
§ 9, stk. 7
der udgør en undtagelse til tilknytningskravet
ikke længere finder
anvendelse. Der henvises herved til udlændinge- og integrationsministerens brev
af 27. juni 2016 til Folketingets Udlændinge-og Integrationsudvalg (UUI Alm. del
bilag 215) og til pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det bemærkes endvidere, at udlændinge- og integrationsministeren den 22.
marts 2017 har fremsat lovforslag nr. L 163 (Ophævelse af 26-årsreglen i ægtefæl-
lesammenføringssager), der har til formål at følge op på Biao-dommen ved at
ophæve 26-årsreglen.
7. april 2017
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 5101
217562
Side
1/3
L 163 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvor lang tid overgangsordningen fungerer m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
2.
Efter den foreslåede nye opholdsordning får udlandsdanskere, der i Danmark er
tilbudt en stilling, som
hvis de pågældende havde været udlændinge
kunne
give opholdstilladelse efter positivlisten eller beløbsordningen, adgang til at tage
deres familie med til Danmark på samme vilkår som udenlandske arbejdstagere.
Der henvises herom til pkt. 3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
3.
Regeringen finder, at der med lovforslaget også bør tages hensyn til de ud-
landsdanskere, der ved at flytte til Danmark i en forventning om at være omfattet
af 26-årsreglen, der fremgår af udlændingelovens § 9, stk. 7, men som efter Ud-
lændinge- og Integrationsministeriets og Justitsministeriets fortolkning og Udlæn-
dingestyrelsens praksis ikke længere finder anvendelse som følge af Biao-
dommen, er blevet udelukket fra at benytte den foreslåede opholdsordning for
(visse) udlandsdanskere, fordi de ikke længere kan betragtes som udlandsdanske-
re.
Lovforslaget indeholder derfor en særlig overgangsordning, således at allerede
hjemvendte udlandsdanskere under visse betingelser kan få deres familie med til
Danmark under ordningen, uanset at de ikke længere er etableret i udlandet.
Betingelserne for at benytte overgangsordningen fremgår af lovforslagets § 2, stk.
2.
Den foreslåede overgangsordning omfatter ægtefæller og faste samlevere til dan-
ske statsborgere, der har fået afslag på ægtefællesammenføring i Danmark under
henvisning til tilknytningskravet i udlændingelovens § 9, stk. 7.
Overgangsordningen omfatter også parrets mindreårige udenlandske fællesbørn
eller særbørn. Der henvises herom til pkt. 3.2.9 i lovforslagets almindelige be-
mærkninger.
Overgangsordningen er
som følge af Biao-dommen
ikke afgrænset til perso-
ner, der ville have været omfattet af 26-årsreglen, fordi de f.eks. har haft dansk
indfødsret i mindst 26 år.
Efter forslaget kan den medfølgende familie benytte overgangsordningen, hvis
den danske statsborger har etableret sig i Danmark efter at have været etableret i
udlandet, hvis den danske statsborgers ægtefælle/faste samlever er meddelt af-
slag på en ansøgning om ægtefællesammenføring, der er indgivet før lovens
ikrafttræden og i tilknytning til etableringen i Danmark, hvis afslaget er meddelt
under henvisning til tilknytningskravet i udlændingelovens § 9, stk. 7, og hvis an-
søgningen om opholdstilladelse efter den foreslåede nye opholdsordning indgives
senest 2 måneder efter afslaget på ægtefællesammenføring eller, hvis afslaget er
meddelt før lovens ikrafttræden, senest 2 måneder efter lovens ikrafttræden.
Det forhold, at overgangsordningen indeholder et skæringstidspunkt i forhold til
indgivelse af ansøgninger, indebærer, at der vil være tale om en tidsbegrænset
ordning.
Side
2/3
L 163 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvor lang tid overgangsordningen fungerer m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
I relation til det nærmere indhold af betingelserne for at benytte ordningen, samt
for at ansøgeren kan indgive en ansøgning efter overgangsordningen her i landet
og opholde sig her i landet under sagens behandling, henvises til gennemgangen i
pkt. 3.2.9 i lovforslagets almindelige bemærkninger og bemærkningerne til lov-
forslagets § 2.
Inger Støjberg
/
Jesper Gori
Side
3/3