Kirkeudvalget 2016-17
L 160
Offentligt
1741684_0001.png
Folketingets Kirkeudvalg
[email protected]
[email protected]
”Ministeren
bedes redegøre for, hvordan proceduren vil være fra et forsøg
igangsættes til evaluering af lovgivning. I forlængelse heraf bedes ministeren
redegøre for, om det kan være et problem, at en lovgivning baserer sig på for-
søg, som nogle menighedsråd har sagt nej til, hvilket ikke vil føre til mere, men
mindre frihed for det enkelte menighedsråd.”
Kirkeudvalget har ved brev af 24. marts 2017 (KIU L 160
spørgsmål 7) bedt
om min besvarelse af spørgsmål:
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
Telefax 3392 3913
e-post
[email protected]
Dokument nr.: 40663/17
Dette dokumentnr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 3. april 2017
Svar:
Når et forsøg iværksættes er udgangspunktet, at forsøgsperioden er 2 år fra
iværksættelsestidspunktet, jf. lovforslagets § 4, stk. 1. Efter de 2 år skal forsøget
evalueres, jf. lovforslagets § 8, stk. 1. Hvis et forsøg forlænges i henhold til lov-
forslagets § 5, skal der foretages en delevaluering af forsøget, ligesom forsøget
skal evalueres ved forsøgets afslutning, jf. lovforslagets § 5, stk. 2. Evalueringen
skal indsendes til Kirkeministeriet senest 3 måneder efter, at forsøget er for-
længet eller afsluttet, jf. lovforslagets § 8, stk. 3.
Det fremgår af lovforslagets § 10, at kirkeministeren på baggrund af evaluerin-
gerne tager stilling til, om forsøgene skal føre til en revision af gældende ret.
Kirkeministeren forpligtes hermed til at overveje gældende lovgivning på bag-
grund af evalueringerne af forsøg. Lovforslagets fokus på evaluering hænger
således sammen med, at den kirkelige lovgivning evt. skal gennemgå en revisi-
on. Evalueringerne skal sikre, at ministeren i forbindelse med en evt. revision
af den kirkelige lovgivning kan foretage en saglig vurdering på baggrund af ge-
nerelle tendenser, som er udledt på tværs af konkrete forsøg inden for forskel-
lige områder.
Den foreslåede § 10 har dermed til formål at fastslå, at ministeren på baggrund
af den systematiske erfaringsopsamling, som evalueringerne indebærer, skal
overveje, om den kirkelige lovgivning bør ændres, herunder om der er behov
for afbureaukratisering eller for mere fleksible rammer for menighedsrådenes
organisering, jf. de specielle bemærkninger til lovforslagets § 10.
Et element i vurderingen af evalueringerne vil naturligt være, hvor repræsenta-
tive disse er. Som det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, jf. af-
snit 3.1.4., bør der som udgangspunkt for netop at sikre en vis repræsentativi-
tet være 10 enkeltforsøg under hver forsøgsramme, hvor enten enkelte menig-
hedsråd eller flere menighedsråd i et samarbejde indgår. Forsøgene inden for
forsøgsrammen kan iværksættes i forskellige provstier og stifter og er således
ikke geografisk begrænsede.
L 160 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, hvordan proceduren vil være fra et forsøg igangsættes til evaluering af lovgivning, til kirkeministeren
1741684_0002.png
Både mindre og større menighedsråd samt land og by bør være repræsenteret i
forsøgene inden for forsøgsrammen for, at det kan vurderes, om den organisa-
tionsform, der afprøves, afhænger af disse forhold.
En manglende tilslutning til forsøg kan naturligvis også indgå som et element i
vurderingen af, hvorvidt det vil være relevant og hensigtsmæssigt at foretage
en revision af den kirkelige lovgivning.
Dokument nr.: 40663/17
Side 2
Mette Bock
/ Christina Hyldgaard Jacobsen