Kirkeudvalget 2016-17
L 160
Offentligt
1740513_0001.png
Folketingets Kirkeudvalg
[email protected]
[email protected]
Kirkeudvalget har ved brev af 24. marts 2017 (KIU L 160
spørgsmål 3) bedt
om min besvarelse af spørgsmål:
”Ministeren
bedes redegøre for hensigtsmæssigheden i at 30 pct. af menig-
hedsrådene i et provsti kan pålægge provstiudvalget at deltage og ikke mindst
finansiere forsøg, som der ikke er flertal for i provstiudvalget.”
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
Telefax 3392 3913
e-post
[email protected]
Dokument nr.: 38801/17
Svar:
Jeg vil gerne understrege, at lovforslagets udgangspunkt er, at der skal være
enighed mellem menighedsråd og provstiudvalg om, at opgaver, ansvaret her-
for (kompetencen) og finansieringen heraf flyttes til provstiudvalget.
Heroverfor står dog, at lovforslagets omdrejningspunkt er menighedsrådenes
mulighed for at afprøve forsøg med nye organisationsformer. Og at et provsti-
udvalg derfor ikke bør kunne blokere for forsøg, der ønskes gennemført af en
vis andel af provstiets menighedsråd.
Derfor indeholder lovforslaget i § 3, stk. 2, en bestemmelse om, at provstiud-
valget er forpligtet til at deltage i et forsøg, hvis 30 pct. af menighedsrådene i
provstiet ønsker det.
Da lovforslaget blev sendt i høring, var der foreslået en tærskel på 20 pct. af
menighedsrådene i et provsti. Tærsklen var foreslået af Arbejdsgruppen vedr.
forsøgslovgivning og Styregruppen vedr. Menighedsråd på jeres måde.
Forslaget om 20 pct. tog udgangspunkt i, at menighedsrådene skulle have vide
muligheder for at organisere sig individuelt, herunder have vide muligheder
for at placere opgaver, kompetence og finansiering hos provstiudvalget, og at
provstiudvalgets mulighed for at afslå dette skulle begrænses.
På baggrund af de indkomne høringssvar, herunder fra såvel Landsforeningen
af Menighedsråd som Provsteforeningen, er den foreslåede tærskel i det frem-
satte lovforslag hævet til 30 procent.
En procentsats på 30 betyder med den nuværende geografiske folkekirkelige
struktur, at der vil være to provstier, hvor to menighedsråd kan forpligte prov-
stiudvalget til at deltage i forsøg, og 21 provstier, hvor tre menighedsråd kan
forpligte provstiudvalget til at deltage i forsøg. Der vil således ikke med en tær-
skel på 30 procent være provstier, hvor et enkelt menighedsråd alene kan for-
pligte et provstiudvalg til at overtage opgaver, kompetence og finansiering.
Ved at hæve grænsen er der fortsat fokus på menighedsrådenes frihed til at or-
ganisere sig på den måde, der passer dem bedst og dermed et frivillighedsper-
spektiv, hvor menighedsråd som den grundlæggende demokratiske enhed i
folkekirken ikke bare er i fokus, men er i centrum.
Dette dokumentnr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 3. april 2017
L 160 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om hensigtsmæssigheden i at 30 pct. af menighedsrådene i et provsti kan pålægge provstiudvalget at deltage og ikke mindst finansiere forsøg, som der ikke er flertal for i provstiudvalget, til kirkeministeren
1740513_0002.png
Samtidig er der taget hensyn til, at opgavemængden har en sådan volumen, at
det giver mening at placere den hos provstiudvalget, herunder ligger også hen-
synet til provstiernes økonomi i forbindelse med investeringer ved forsøg.
I forbindelse med den forudsatte evaluering af forsøgene vil der bl.a. blive set
på fordele og ulemper både for provstiudvalg og menighedsråd, herunder hvis
opgavefordelingen som følge af tærskelværdien er ændret af et antal menig-
hedsråd imod provstiudvalgets umiddelbare ønske.
Det bemærkes i øvrigt, at forsøg kan afsluttes inden forsøgsperiodens udløb,
når kirkeministeren finder rimelig grund dertil, jf. lovforslagets § 6, stk. 3. Dette
beror på en konkret vurdering af alle forsøgets elementer.
Dokument nr.: 38801/17
Side 2
I forhold til finansieringen henviser jeg til mit svar af dags dato på udvalgets
spm. 2 (Svar på KIU L 160
spm. 2).
Mette Bock
/ Christina H. Jacobsen