Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 157
Offentligt
1761920_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
24. maj 2017
Besvarelse af spørgsmål 69 ad L 157 stillet af udvalget den 23. maj
2017. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Thomas Jensen (S).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for, hvilken betydning det har for forbrugerbe-
skyttelsen, at det tidligere stk. 8 nu er udgået (”En bruger kan tilbagekalde
sit samtykke til behandling af betalingsoplysninger, uden at dette får be-
tydning for leveringen af produktet eller tjenesten, hvis behandlingen af
betalingsoplysningerne ikke er nødvendig for leveringen af produktet
eller tjenesten)?
Svar:
Ændringsforslaget, der blev sendt i høring 9. maj 2017, indeholdt et for-
slag til § 124 a, stk. 8, der fastsatte, at en bruger kan tilbagekalde sit sam-
tykke til behandling af betalingsoplysninger, uden at dette får betydning
for leveringen af produktet eller tjenesten, hvis behandlingen af beta-
lingsoplysningerne ikke er nødvendig for leveringen af produktet eller
tjenesten. Forbuddet omfattede behandling af betalingsoplysninger i for-
bindelse med udbud af alle varer og tjenesteydelser.
På baggrund af de indsendte høringssvar er det besluttet at nyaffatte be-
stemmelsen således, at forbuddet kun berører udbydere af betalingstjene-
sters og udstedere af elektroniske penges udbud af betalingstjenester.
Derved indsnævres den berørte kreds, og bestemmelsen gøres samtidig
mere klar.
Med forslaget til en ny 124, stk. 4, fastsættes det således, at
udbydere af
betalingstjenester og udstedere af elektroniske penge
ikke må betinge
priser eller vilkår for indgåelse af aftale om en betalingstjeneste eller en
betalingskonto af, at der kan ske behandling af betalingsoplysninger, hvis
denne behandling ikke sker i forbindelse med leveringen af betalingskon-
toen eller betalingstjenesten. Hvis det i forbindelse med udbud af beta-
lingstjenester eller elektroniske penge fastsættes i en aftale, at en forbru-
gers tilbagekaldelse af et samtykke til anden behandling af betalingsop-
lysninger vil medføre ændrede priser eller vilkår, vil det være i strid med
forslagets § 124, stk. 4.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 157 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 69: Spm. om hvilken betydning det har for forbrugerbeskyttelsen, at det tidligere stk. 8 nu er udgået, til erhvervsministeren
2/2
Det beskyttelseshensyn, der var adresseret i det tidligere stk. 8 er således
dækket af det nye forslag til § 124, stk. 4, for så vidt angår udbuddet af
betalingstjenester og elektroniske penge.
Det skal altid være muligt for forbrugeren at trække sit samtykke til brug
af betalingsoplysninger tilbage. For så vidt angår produkter og tjenester,
der ikke er betalingstjenester, kan der med forslaget dog godt ske ændrin-
ger af priser og vilkår, hvis forbrugeren trækker et samtykke til behand-
ling af betalingsoplysninger tilbage. Det gælder ligeledes, at der godt kan
være forskellige priser og vilkår afhængigt af, om forbrugeren giver sit
samtykke i første omgang eller ej.
Dette skyldes, at behandlingen af betalingsoplysninger kan udgøre selve
indtjeningsgrundlaget for visse forretningsmodeller, fx hvor produktet
eller tjenesten i sig selv er gratis, og forbrugeren så at sige "betaler" med
sine data, når forbrugeren vælger at bruge tjenesten eller produktet.
Trækker forbrugeren samtykket til behandling af data tilbage, har forbru-
geren dermed også trukket sin de facto betaling tilbage. Derfor kan det for
nogle virksomheder i den situation være nødvendigt at justere på priser og
vilkår, hvis deres forretningsmodel skal kunne hænge sammen.
Formålet med afgrænsningen af bestemmelsens målgruppe er, at der der-
med åbnes op for, at fx FinTech-virksomheder med sådanne nye forret-
ningsmodeller, der er afhængige af indtjening i forbindelse med behand-
ling af betalingsoplysninger, fx til målrettet markedsføring, kan udbyde
nye, innovative produkter.
Med den ovenfor beskrevne indretning af § 124, stk. 4 samt § 01, stk. 4,
der forbyder fastsættelse af individuelle priser og vilkår på baggrund af
betalingsoplysninger mener jeg, at der samlet set er fundet en passende
balance, der åbner op for udbuddet af nye innovative tjenester samtidig
med, at der sikres en passende forbrugerbeskyttelse.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen