Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2016 - 8264
Doknr.
469333
Dato
03-05-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 25. april 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 27 (L 151) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Torp (SF).
Spørgsmål nr. 27:
”Ministeren bedes redegøre for, om ministeren vil stille eller støtte det/de ændringsfor-
slag, som der anmodes om teknisk bistand til i spørgsmål 26.”
Svar:
Jeg kan allerede nu sige, at det vil være uklogt at vedtage et sådan ændringsforslag,
fordi der vil være tale om en uhensigtsmæssig udvidelse af socialtilsynets opgaver.
Det fremgår af lovforslagets § 3, at tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til ferier skal
ligge udover den indsats efter servicelovens § 85, som beboeren er visiteret til i døgn-
tilbuddet. Aftalen om tilkøb indgås mellem beboeren og det pågældende døgntilbud,
og det er frivilligt for begge parter, om de vil indgå den.
Det er kommunalbestyrelsen, der visiterer borgeren til socialpædagogisk støtte efter §
85 i serviceloven. Det vil sige, at det er kommunen, der foretager en konkret og indivi-
duel vurdering af borgerens ret til hjælp.
Kommunen skal løbende følge den enkelte sag for at sikre sig, at hjælpen fortsat op-
fylder sit formål, herunder være opmærksom på, om der er behov for andre former for
hjælp. Det vil sige, at det er kommunen, der fører tilsynet med den konkrete indsats til
den enkelte borger (det personrettede tilsyn).
Formålet med lov om socialtilsyn er at sikre, at tilbuddene har rammerne for at kunne
levere en indsats med den fornødne kvalitet til borgeren og samtidig at sørge for, at
kvaliteten i tilbuddet er under udvikling (det driftsorienterede tilsyn). Det vil sige, at
socialtilsynets rolle er at føre tilsyn med tilbuddenes generelle kvalitet og ikke med den
konkrete indsats til den enkelte borger.
Hvis ændringsforslaget stilles og vedtages, vil det ikke alene indebære, at socialtil-
synsloven udvides til at omfatte en del af det personrettede tilsyn, som i sig selv er en
væsentlig ændring af socialtilsynenes opgaver. Det er også en grundlæggende æn-
dring af ansvarsfordelingen mellem kommune og socialtilsyn.