Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 151
Offentligt
1752590_0001.png
Enhed
Lovkoordinering og
Internationale
Forhold
Sagsbehandler
Sanne Rendal
Koordineret med
Kontor for Handi-
cap
Sagsnr.
2017 - 2496
Doknr.
469949
Dato
05-05-2017
Ændringsforslag til L 151 (Forslag til lov om tilkøb af so-
cialpædagogisk ledsagelse til ferier)
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til ferier
Af (…), tiltrådt af (…):
Ny paragraf
1)
Efter § 14 indsættes som ny paragraf:
Ȥ
01.
I lov om socialtilsyn, jf. lovbekendtgørelse nr. 70 af 18. januar 2017, foretages
følgende ændringer:
1.
Efter § 7 indsættes:
Ȥ 7 a.
Som led i det driftsorienterede tilsyn, jf. § 7, skal socialtilsynet foretage en
stikprøvekontrol på kommunale og regionale døgntilbud for voksne, jf. § 4, stk. 1, nr. 2
og 3, som tilbyder tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til ferie til beboere, jf. § 2 i lov
om socialpædagogisk ledsagelse til ferier. Formålet er at sikre, at beboerne får social-
pædagogisk ledsagelse til ferie som led i opholdet, hvis kommunalbestyrelsen har
truffet afgørelse om dette, jf. § 85 i lov om social service, inden døgntilbuddet tilbyder
tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til ferie.
Stk. 2.
Socialtilsynet skal gennemføre stikprøvekontrollen efter stk. 1 ved at sam-
menligne kommunalbestyrelsernes afgørelser om socialpædagogisk ledsagelse, jf. §
85 i lov om social service, til de beboere, som har tilkøbt socialpædagogisk ledsagelse
til ferie af døgntilbuddet med tilbuddets oplysninger om solgt socialpædagogisk ledsa-
gelse til ferie.
Stk. 3.
Det tilbud, som er genstand for stikprøvekontrollen, jf. stk. 1, skal give oplys-
ninger om, hvilke kommuner, der, jf. §§ 9-9 b i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, har ansvar for at yde hjælp til de beboere, der har ophold i
tilbuddet, og som har tilkøbt socialpædagogisk ledsagelse til ferie.
Stk. 4.
Efter socialtilsynets anmodning, skal kommunalbestyrelsen videregive konkre-
te afgørelser om socialpædagogisk bistand, jf. § 85 i lov om social service, til socialtil-
synet. Videregivelsen kan ske uden samtykke fra beboeren, når det er nødvendigt for
udøvelsen af stikprøvekontrollen, jf. stk. 1.
Stk. 5.
Socialtilsynet skal underrette den kommune, som har ansvar i henhold til lov
om social service for den enkelte beboers ophold i tilbuddet, jf. §§ 9-9 b i lov om rets-
sikkerhed og administration på det sociale område, hvis socialtilsynet som led i stik-
prøvekontrollen, jf. stk. 1, bliver opmærksomt på, at den konkrete beboers tilkøb af
socialpædagogisk ledsagelse til ferie ikke ligger ud over den indsats, jf. § 85 i lov om
social service, som beboeren er visiteret til i døgntilbuddet.«
L 151 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm., om at yde teknisk bistand til et eller flere ændringsforslag til lovforslaget, der indebærer, at socialtilsynene skal godkende og føre et driftsorienteret tilsyn med døgntilbuddene, som er omfattet af lovforslaget, til børne- og socialministeren
2.
I
§ 15, stk. 6,
ændres »§§ 7-11« til: »§§ 7, 8-11«.«
[Indførelse af stikprøvekontrol]
Bemærkninger
Til nr. 1.
Det følger af lov om socialtilsyn (socialtilsynsloven), at socialtilsynet godkender og
fører driftsorienteret tilsyn med visse sociale døgntilbud, jf. socialtilsynslovens § 4, stk.
1, nr. 2 og 3.
Formålet med det driftsorienterede tilsyn, jf. socialtilsynslovens § 7, er at sikre, at til-
buddene fortsat har den fornødne kvalitet og løbende opfylder betingelserne for god-
kendelse.
Forslag til lov om tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til ferier indebærer, at kom-
munale og regionale døgntilbud for voksne, som er omfattet af socialtilsynslovens § 4,
stk. 1, nr. 2 og 3, kan tilbyde tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til beboere til feri-
er, jf. forslagets § 2. Det er en forudsætning for tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse
til ferier, at tilkøbet ligger ud over den indsats efter servicelovens § 85, som beboeren
er visiteret til i døgntilbuddet, jf. lovforslagets § 3.
Det foreslås, at der indføres en ny bestemmelse i lov om socialtilsyn, der giver social-
tilsynet hjemmel til at gennemføre stikprøvekontrol af døgntilbuddenes tilbud om til-
køb.
Med den foreslåede bestemmelse i
§ 7 a, stk. 1,
foreslås det, at socialtilsynet, som led
i det driftsorienterede tilsyn skal foretage en stikprøvekontrol på de regionale og kom-
munale døgntilbud for voksne, jf. socialtilsynslovens § 4, stk. 1, nr. 2 og 3, som tilby-
der tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til ferie, jf. lovforslagets § 2. Formålet er at
sikre, at beboerne får socialpædagogisk ledsagelse til ferie som led i opholdet, hvis
kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse om dette, jf. § 85 i lov om social service,
inden døgntilbuddet tilbyder tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til ferie.
De tilbud, som socialtilsynet skal føre stikprøvekontrol med, er allerede omfattet af
socialtilsynets driftsorienterede tilsyn, jf. socialtilsynslovens § 4, stk. 1, nr. 2 og 3. So-
cialtilsynet skal alene udføre den foreslåede stikprøvekontrol på de kommunale og
regionale døgntilbud for voksne, som tilbyder tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til
ferie, jf. lovforslagets § 2.
Det vil sige, at de kommunale og regionale døgntilbud til voksne, som ikke tilbyder
tilkøb af socialpædagogiske ledsagelse til ferie, ikke vil være omfattet af socialtilsynets
stikprøvekontrol. Da private døgntilbud for voksne ikke er omfattet af lovforslaget om
tilkøb, er de heller ikke omfattet af den foreslåede stikprøvekontrol.
Socialtilsynenes adgang til at foretage stikprøver har til formål at sikre, at beboernes
eksisterende rettigheder tilgodeses, inden de tilkøber socialpædagogisk ledsagelse til
ferie.
Stikprøvekontrollen skal alene bruges til at orientere de visiterende kommuner om
eventuelle uoverensstemmelser på området.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 2, at døgntilbud, som kan levere
tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til ferie, allerede er omfattet af socialtilsynets
driftsorienterede tilsyn. De omfattede døgntilbud bliver dermed løbende vurderet ge-
nerelt i forhold til blandt andet personalets kompetencer, samt hvorvidt døgntilbuddet
drives fagligt og økonomisk forsvarligt.
2
L 151 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm., om at yde teknisk bistand til et eller flere ændringsforslag til lovforslaget, der indebærer, at socialtilsynene skal godkende og føre et driftsorienteret tilsyn med døgntilbuddene, som er omfattet af lovforslaget, til børne- og socialministeren
Socialtilsynene vil udføre stikprøver blandt andet på baggrund af de oplysninger, som
socialtilsynene i øvrigt modtager i forbindelse med det driftsorienterede tilsyn, herun-
der i forbindelse med vurderingen af om døgntilbuddet drives fagligt økonomisk og
forsvarligt.
Med forslaget til §
7a, stk. 2,
foreslås det, at stikprøvekontrollen gennemføres ved, at
socialtilsynet sammenligner kommunalbestyrelsernes afgørelser om socialpædago-
gisk bistand, jf. § 85 i lov om social service, til de beboere, som har tilkøbt socialpæ-
dagogisk ledsagelse til ferie af døgntilbuddet, med tilbuddets oplysninger om solgt
socialpædagogisk ledsagelse til ferie. Såfremt kommunalbestyrelsens afgørelse om
socialpædagogisk bistand efter servicelovens § 85 indeholder socialpædagogisk led-
sagelse til ferie, skal socialtilsynet påse, at døgntilbuddet ikke har solgt beboeren so-
cialpædagogisk ledsagelse til ferie, før den mængde ledsagelse, som er indeholdt i
den visiterede ydelse efter servicelovens § 85, er udnyttet.
For at socialtilsynet kan gennemføre stikprøvekontrollen, jf. den foreslåede bestem-
melse i stk. 1, skal socialtilsynet have de fornødne oplysninger. Det foreslås derfor i
§
7 a, stk. 3,
at tilbuddet skal give socialtilsynet oplysninger, om hvilke kommuner, der
har ansvar for at yde hjælp til beboere, der har ophold i tilbuddet, jf. §§ 9-9 b i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område, og som har benyttet sig af
muligheden for at tilkøbe socialpædagogisk ledsagelse til ferie.
Oplysningerne skal bruges til, at socialtilsynet kan anmode den visiterende kommune
om at videregive de konkrete afgørelser om socialpædagogisk bistand efter servicelo-
vens § 85 til de beboere, som har tilkøbt socialpædagogisk ledsagelse til ferie på det
pågældende tilbud, jf. den foreslåede bestemmelse i stk. 4.
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med den foreslåede underretningspligt i den
foreslåede stk. 5, jf. nærmere nedenfor.
Det foreslås med bestemmelsen i
§ 7 a, stk. 4,
at kommunalbestyrelsen efter socialtil-
synets anmodning skal videregive konkrete afgørelser om socialpædagogisk bistand,
jf. § 85 i lov om social service, til socialtilsynet, og at videregivelsen kan ske uden
samtykke fra beboeren, når det er nødvendigt for udøvelsen af stikprøvekontrollen.
Adgangen til at udveksle nødvendige oplysninger om konkrete afgørelser mellem so-
cialtilsynet og kommunen foreslås alene at kunne ske i de tilfælde, hvor socialtilsynet
skal udføre stikprøvekontrol, jf. den foreslåede bestemmelse i stk. 1.
Kommunalbestyrelsens videregivelse af konkrete afgørelser til socialtilsynet vil medfø-
re, at konkrete oplysninger om rent private forhold vedrørende den beboer, den enkel-
te afgørelse vedrører, bliver undergivet databehandling, som er opfattet af personda-
taloven, idet afgørelsen kan indeholde oplysninger om beboerens helbredsmæssige
forhold og eventuelt sociale problemer. Disse oplysninger vil i givet fald være omfattet
af persondatalovens §§ 6-8. En videregivelse af afgørelserne kan ske inden for ram-
merne af persondatalovens videregivelsesregler, jf. § 8, stk. 3, idet videregivelsen er
nødvendig for, at socialtilsynet kan udføre stikprøvekontrollen af tilbuddet.
Det følger af persondatalovens § 8, stk. 3, at forvaltningsmyndigheder, der udfører
opgaver inden for det sociale område, kun må videregive oplysninger omfattet af § 8,
stk. 1, og § 7, stk. 1, hvis betingelserne i § 8, stk. 2, nr. 1 eller 2, er opfyldt, eller hvis
videregivelsen er et nødvendigt led i sagens behandling eller nødvendig for, at en
myndighed kan gennemføre tilsyns- eller kontrolopgaver.
I det omfang videregivelse af oplysninger indeholder oplysninger om beboerens rent
private forhold, er videregivelsen omfattet af videregivelsesreglerne i persondatalo-
vens § 8, stk. 3, i det omfang videregivelsen af oplysningerne er nødvendige
for, at socialtilsynet kan udføre stikprøven på tilbuddet.
3
L 151 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm., om at yde teknisk bistand til et eller flere ændringsforslag til lovforslaget, der indebærer, at socialtilsynene skal godkende og føre et driftsorienteret tilsyn med døgntilbuddene, som er omfattet af lovforslaget, til børne- og socialministeren
Kommunalbestyrelsens videregivelse af oplysninger må aldrig gå ud over, hvad der i
det konkrete tilfælde må anses for nødvendigt for socialtilsynet til brug for dets stik-
prøvekontrol. Indeholder den konkrete afgørelse oplysninger, der er unødvendige for
socialtilsynets stikprøvekontrol, er det alene de nødvendige oplysninger, der skal ud-
leveres til socialtilsynet.
Det foreslås med
§ 7 a, stk. 5,
at socialtilsynet skal underrette den kommune, som er
ansvarlig for beboerens ophold i døgntilbuddet, hvis socialtilsynet, som led i stikprøve-
kontrollen jf. stk. 1, bliver opmærksomt på, at en konkret beboers tilkøb af socialpæ-
dagogisk ledsagelse til ferie ikke ligger ud over den indsats, jf. § 85 i lov om social
service, som beboeren er visiteret til i døgntilbuddet.
Det foreslås således, at socialtilsynets eneste reaktionsmulighed er at underrette den
ansvarlige kommune om de forhold, som socialtilsynet bliver opmærksomt på som led
i stikprøvekontrollen.
Adgangen til at foretage stikprøver indebærer ikke, at socialtilsynene skal føre tilsyn
med lovligheden af, at de omfattede døgntilbud for voksne tilbyder tilkøb af socialpæ-
dagogisk ledsagelse til ferie. Adgangen indebærer heller ikke, at socialtilsynet har
beføjelser over for de berørte tilbud på baggrund af stikprøvekontrollen.
Socialtilsynet skal underrette den ansvarlige kommune, hvis socialtilsynet bliver op-
mærksomt på, at tilbuddet har solgt beboeren socialpædagogisk ledsagelse til ferie,
som ikke ligger ud over den indsats, jf. § 85 i lov om social service, som beboeren er
visiteret til i døgntilbuddet.
Det er kommunalbestyrelsen, som træffer afgørelse om socialpædagogisk ledsagelse
til ferie, jf. servicelovens § 85. Det er også kommunalbestyrelsen som løbende skal
følge den enkelte sag for at sikre sig, at hjælpen fortsat opfylder sit formål, jf. service-
lovens § 148.
Forslaget i stk. 5 ændrer således ikke ved, at det fortsat er kommunalbestyrelsens
ansvar, at borgeren får den hjælp, som borgeren er visiteret til.
Det overordnede formål med bestemmelsen er således at sikre, at den viden, som
socialtilsynet opnår som led i stikprøvekontrollen, jf. stk. 1, tilgår borgerens handle-
kommune, således at denne kommune kan tage højde for disse forhold.
Som konsekvens af, at det foreslås, at der indføres en ny bestemmelse i § 7 a om
stikprøvekontrol, som ikke er en del af socialtilsynets almindelige opgaver, foreslås det
at paragrafhenvisningen i
§ 15, stk. 6,
i lov om socialtilsyn, ændres således, at stik-
prøvekontrollen ikke indgår som en del af socialtilsynets tilsyn med tilbud oprettet som
fonde.
Det indebærer, at der ikke gælder særlige regler for stikprøvekontrol, jf. den foreslåe-
de bestemmelse i § 7 a, for tilbud oprettet som fonde.
4