Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2016 - 8264
Doknr.
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 19. maj 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 64 (ad L 150) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 64:
Dato
22-05-2017
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 19/5-17 fra Suzanne W.S. Duxbury, jf.
L 150 - bilag 18.
Svar:
Forslaget om øvre ugentlig arbejdstid på 48 timer i ordninger om kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere efter servicelovens § 95, stk. 3, knytter sig udelukkende til de
ordninger, hvor den nærtstående er såvel arbejdsgiver som arbejdsleder og hjælper i
samme ordning. Hensynet bag forslaget er dels at sikre, at den nærtstående ikke ud-
sættes for for høj arbejdsbelastning, dels at sikre, at borgeren får hjælp i overens-
stemmelse med kommunens bevilling.
Den foreslåede grænse på 48 timer om ugen betyder, at den nærtstående - som er
både arbejdsgiver, arbejdsleder og hjælper i ordningen - kun må varetage hjælper-
funktionen i 48 timer. Såfremt der er hjælpebehov hos borgeren herudover, er det den
nærtståendes ansvar som arbejdsgiver i ordningen at sørge for, at der ansættes hjæl-
pere til varetagelse af pasningsopgaven.
Omkring udmåling af tilskud til ordninger efter servicelovens §§ 95 og 96 ændres der
ikke med lovforslag L 150 på disse regler. Der vil således fortsat skulle udmåles til-
skud efter de regler, der følger af bekendtgørelse om udmåling af tilskud til borgersty-
ret personlig assistance efter serviceloven.
Specifikt i forhold til feriepenge m.v. giver ovennævnte bekendtgørelse ikke en selv-
stændig ret hertil, men henviser til ferieloven og andre relevante love for så vidt angår
feriepenge, ATP og andre lovpligtige bidrag. I forlængelse heraf har Ankestyrelsen i
principafgørelse nr. 26-17 fastslået, at der ikke er hjemmel i bekendtgørelsen til at give
en nærtstående, der er såvel arbejdsgiver som arbejdsleder og hjælper i en ordning
efter servicelovens § 95, stk. 3, feriepenge m.v. Årsagen er, at den nærtstående i dis-
se tilfælde ikke er arbejdstager og dermed ikke omfattet af ferieloven.
Vedrørende problematikken om servicelovens § 95 og overvågning kan det oplyses,
at arbejdet med at forsøge at finde en løsning endnu ikke er afsluttet. Ministeriet er
således fortsat i færd med at afdække løsningsmuligheder, herunder økonomiske
konsekvenser og en afgrænsning af målgruppen. Dette arbejde skal være afsluttet
inden udgangen af august, hvorefter der skal være en politisk drøftelse af løsningsmu-
lighederne med partierne bag aftalen om revision af servicelovens voksenbestemmel-
ser.