Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2016 - 8264
Doknr.
466914
Dato
25-04-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 20. april 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 48 (ad L 150) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 48:
Ifølge en analyse gennemført af revisionsfirmaet BDO kostede en BPA § 95 i de fire
kommuner Aalborg, Aarhus, Odense og Randers i 2010 i gennemsnit 376.500,- kr., jf.
side 6 i rapporten ”Borgerstyret Personlig Assistance – Overordnede benchmarks”,
marts 2013, BDO. Synes ministeren ikke på den baggrund, at et skøn på en forventet
meromkostning på overvågning til en trods alt begrænset del af § 95-målgruppen på
mellem 80-240 mio. kr. er urealistisk højt? For det beløb kan der ved anvendelse af
gennemsnitsudgiften i de fire kommuner nævnt ovenfor finansieres imellem 212 og
637 hele BPA § 95-ordninger. Det tal skal ses i lyset af, at der i 2012 ifølge ministeri-
ets egne tal, som oplyst i ”Faktapapir om borgerstyret personlig assistance (BPA)” af
19. august 2015 var 369 mennesker i Danmark, som modtager BPA efter § 95.
Svar:
Det er vurderingen, at en ændring af ordningen, hvor overvågning medtages i den
samlede hjælp efter servicelovens § 95, vil medføre en betydelig udvidelse af mål-
gruppen for servicelovens § 95 om kontant tilskud til ansættelse af hjælpere. Derud-
over vil ændringen afstedkomme en stigning i gennemsnitsudgiften for den allerede
omfattede personkreds, da overvågning bliver en del af bestemmelsens anvendelses-
område.
Udvidelsen af målgruppen vurderes at omfatte unge borgere med omfattende funkti-
onsnedsættelser, som fortsat bor hjemme, og hvor det er forældrene, der vil modtage
tilskuddet til hjælp og overvågning, samt en mindre gruppe ældre, der i dag modtager
hjælp efter § 83 om personlig og praktisk hjælp i hjemmet m.v. i mindre end 20 timer
om ugen, og som med ændringen vil kunne modtage hjælp og overvågning for samlet
20 timer eller mere om ugen.
I forhold til udvidelsen af anvendelsesområdet for § 95 vil der være merudgifter til visi-
tation af borgere, der i forvejen modtager hjælp efter bestemmelsen. Der vil typisk
være tale om overvågning i alle de timer, borgeren opholder sig i hjemmet, hvor der
ikke ydes personlig pleje.