Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 150
Offentligt
1747339_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2016 - 8264
Doknr.
466914
Dato
25-04-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 20. april 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 48 (ad L 150) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 48:
Ifølge en analyse gennemført af revisionsfirmaet BDO kostede en BPA § 95 i de fire
kommuner Aalborg, Aarhus, Odense og Randers i 2010 i gennemsnit 376.500,- kr., jf.
side 6 i rapporten ”Borgerstyret Personlig Assistance – Overordnede benchmarks”,
marts 2013, BDO. Synes ministeren ikke på den baggrund, at et skøn på en forventet
meromkostning på overvågning til en trods alt begrænset del af § 95-målgruppen på
mellem 80-240 mio. kr. er urealistisk højt? For det beløb kan der ved anvendelse af
gennemsnitsudgiften i de fire kommuner nævnt ovenfor finansieres imellem 212 og
637 hele BPA § 95-ordninger. Det tal skal ses i lyset af, at der i 2012 ifølge ministeri-
ets egne tal, som oplyst i ”Faktapapir om borgerstyret personlig assistance (BPA)” af
19. august 2015 var 369 mennesker i Danmark, som modtager BPA efter § 95.
Svar:
Det er vurderingen, at en ændring af ordningen, hvor overvågning medtages i den
samlede hjælp efter servicelovens § 95, vil medføre en betydelig udvidelse af mål-
gruppen for servicelovens § 95 om kontant tilskud til ansættelse af hjælpere. Derud-
over vil ændringen afstedkomme en stigning i gennemsnitsudgiften for den allerede
omfattede personkreds, da overvågning bliver en del af bestemmelsens anvendelses-
område.
Udvidelsen af målgruppen vurderes at omfatte unge borgere med omfattende funkti-
onsnedsættelser, som fortsat bor hjemme, og hvor det er forældrene, der vil modtage
tilskuddet til hjælp og overvågning, samt en mindre gruppe ældre, der i dag modtager
hjælp efter § 83 om personlig og praktisk hjælp i hjemmet m.v. i mindre end 20 timer
om ugen, og som med ændringen vil kunne modtage hjælp og overvågning for samlet
20 timer eller mere om ugen.
I forhold til udvidelsen af anvendelsesområdet for § 95 vil der være merudgifter til visi-
tation af borgere, der i forvejen modtager hjælp efter bestemmelsen. Der vil typisk
være tale om overvågning i alle de timer, borgeren opholder sig i hjemmet, hvor der
ikke ydes personlig pleje.
L 150 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm., om et skøn på en forventet meromkostning på overvågning til en trods alt begrænset del af § 95-målgruppen på mellem 80-240 mio. kr. er urealistisk højt, til børne- og socialministeren
Udgiftsskønnet skal ses i lyset af ovenstående, men som også oplyst i tidligere svar er
skønnet for de samlede merudgifter behæftet med betydelig usikkerhed, idet det er
baseret på begrænset information omkring én enkelt kommunes praksis på området.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2