Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2016 - 8264
Doknr.
466914
Dato
26-04-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 18. april 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 45 (ad L 150) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 45:
Ministeren bedes oplyse, om formuleringen af servicelovens § 3 a skal forstås såle-
des, at en borger der frakendes eller får nedsat sin hjælp efter for eksempel servicelo-
vens § 96 kan afvente Ankestyrelsens endelige afgørelse, før der tages skridt til effek-
tuering af afgørelsen, for eksempel opsigelse af hjælpere m.v.
Svar:
Den foreslåede ordning med et minimumsvarsel på 14 uger for kommunernes afgørel-
ser om frakendelse eller nedsættelse af visse typer hjælp efter serviceloven betyder,
at kommunernes afgørelser får opsat virkning i mindst 14 uger. Formålet med forsla-
get er bl.a. at give borgerne en rimelig periode til at indrette sig på den ændrede situa-
tion som følge af kommunens afgørelse om frakendelse eller nedsættelse af hjælp.
Desuden skal fast track-ordningen i Ankestyrelsen tilstræbe, at en eventuel klagesag
kan færdigbehandles inden for varslingsperioden.
Borgerne kan derimod ikke undlade at indrette sig efter indholdet i kommunens afgø-
relse, selv om den har opsat virkning i minimum 14 uger, herunder f.eks. opsige hjæl-
perne i en ordning efter servicelovens § 96, hvis kommunen har truffet afgørelse om
frakendelse eller nedsættelse af hjælpen.
Det bemærkes dog, at varslet på 14 uger er et minimumsvarsel, hvorfor der ikke vil
være noget til hinder for at give et længere varsel, f.eks. hvis der er tale om frakendel-
se eller nedsættelse af hjælpen efter servicelovens § 96 i en ordning, hvor hjælperne
har meget lang anciennitet. Herved vil der være tilstrækkelig tid for borgeren til at op-
sige hjælperne med de varsler, der følger af deres ansættelsesforhold.
Med venlig hilsen
Mai Mercado