Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2016 - 8264
Doknr.
466914
Dato
26-04-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 18. april 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 30 (ad L 150) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 30:
Ministeren bedes give konkrete eksempler på tilbud og organisationer/foreninger,
hvormed der efter § 82 d kan etableres samarbejde.
Svar:
Efter den foreslåede bestemmelse i § 82 d kan kommunalbestyrelsen tilbyde støtte
efter §§ 82 a og 82 b etableret i samarbejde med frivillige sociale organisationer og
foreninger. Det er en forudsætning, at kommunalbestyrelsen vurderer, at deltagelse i
sådanne tilbud vil kunne forbedre det aktuelle funktionsniveau eller forebygge, at funk-
tionsnedsættelsen eller de sociale problemer forværres.
I henhold til § 82 a kan der etableres tilbud om gruppebaseret hjælp, omsorg eller
støtte samt gruppebaseret optræning og hjælp til udvikling af færdigheder. Indsatsen
kan eksempelvis være et gruppebaseret tilbud eller en indsats i forbindelse med aktivi-
tets- og samværstilbud, selvhjælpsgrupper m.v., der omhandler oplæring af sociale
færdigheder eller netværksdannelse.
I henhold til § 82 b kan der etableres tilbud om tidsbegrænset individuel hjælp, omsorg
eller støtte samt tidsbegrænset individuel optræning og hjælp til udvikling af færdighe-
der. Indsatsen kan eksempelvis være individuel hjælp i nogle få timer dagligt i en tids-
begrænset periode til en borger med lettere udviklingshæmning, som er flyttet hjem-
mefra, og som har brug for den individuelle hjælp for at få hverdagen til at hænge
sammen.
Den frivillige indsats kan også leveres som støtte for borgeren, når eksempelvis et
behandlingsforløb ophører. Det kan f.eks. være efter et forløb på et botilbud eller i
psykiatrien, hvor der i en periode etableres en besøgsvennetjeneste.
Det er vigtigt at påpege, at der med § 82 d alene er tale om at give den enkelte kom-
munalbestyrelse mulighed for at tilrettelægge den mest hensigtsmæssige opgaveløs-
ning i den lokale kontekst. Kommunen forpligtes således ikke til at anvende den frivilli-
ge sektor i det tidlige forebyggende arbejde. Den frivillige indsats er desuden et sup-
plement til den fagprofessionelle indsats og ændrer ikke på det serviceniveau, der
følger af den kommunale serviceforpligtelse. Kommunen er således fortsat forpligtet til
at yde den nødvendige bistand og støtte efter serviceloven til de borgere, som måtte
have brug herfor.