Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 150
Offentligt
1744532_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2016 - 8264
Doknr.
464926
Dato
18-04-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 5. april 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 26 (ad L 150) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 26:
Ministeren bedes definere, hvilke typer sager der kan være enkle og entydige, jf. for-
slaget § 1, nr. 13. Feks. inden for stomi- og kontinenspleje er der tale om vidt forskelli-
ge og komplekse brugersituationer, hvor behovet for et hjælpemiddel kan variere fra
bruger til bruger, selv om det basale behov synes at være det samme (tømning af
blære/tarm).
Svar:
Ved enkle og entydige sager forstås sager, hvor borgerens funktionsnedsættelse er
åbenbar og hjælpebehovet relativt entydigt. Som eksempler kan nævnes en borger
med et synshandicap, der søger om en blindestok, en borger med vandladningspro-
blemer, der søger om katetre, eller en borger med nedsat gangfunktion, der søger om
en rollator. Det vil i øvrigt være op til den enkelte kommune at vælge, om den ønsker
at gøre brug af den forenklede sagsbehandlingsprocedure og i hvilke sager.
Det bemærkes, at den forenklede sagsbehandlingsprocedure ikke ændrer på betin-
gelserne for støtte til hjælpemidler og forbrugsgoder, ligesom der fortsat vil skulle ydes
støtte til det bedst egnede og billigste hjælpemiddel. Hvis en borger mener, at pågæl-
dende ikke har fået bevilget det hjælpemiddel, der er bedst egnet og billigst i forhold til
at afhjælpe funktionsnedsættelsen, kan der klages til Ankestyrelsen. Dette gælder,
uanset om kommunen har anvendt den forenklede sagsbehandlingsprocedure eller ej.
Med venlig hilsen
Mai Mercado