Beskæftigelsesudvalget 2016-17
L 147
Offentligt
1741159_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Leif Jensen (S)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
4. april 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 23. marts 2017 stillet følgende spørgsmål nr. 2
(L 147
bilag 4), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Leif
Lahn Jensen (S).
Spørgsmål nr. 2:
J.nr.
17/04610
”Udvalget
anmoder om ministerens kommentarer til henvendelse fra Ældre Sagen,
jf. L 147 - bilag 4. Ministeren bedes herunder redegøre for, om ministeren ved at
stille ændringsforslag til lovforslaget, som ministerens forgænger lovede i august
2016, vil ændre reglerne for folkepension, så den problemstilling vedrørende peri-
odisering af indkomsten i det år, en erhvervsaktiv overgår til folkepension, som
Ældresagen rejser i henvendelsen, kan blive løst. Hvilke merudgifter (efter skat og
tilbageløb) vil det medføre at ændre reglerne for folkepension, så den problemstil-
ling, som Ældresagen rejser, bliver løst?
Svar:
Ældre Sagens henvendelse omhandler de samme emner, som Ældre Sagen rejste i
sit høringssvar. Som det fremgår af høringsnotatet, overvejer Beskæftigelsesmini-
steriet, om der er grundlag for at ændre den måde, hvorpå udbetaling af efterløn,
tilbagebetaling af efterlønsbidrag og feriepenge indgår i indkomstgrundlaget ved
overgang til folkepension.
Jeg er ligesom min forgænger enig i, at der er tale om en problemstilling, som det
er nødvendigt at overveje nærmere. Det skyldes bl.a., at en ændring af reglerne
hvor nogle indkomster holdes uden for indtægtsgrundlaget, som Ældre Sagen fore-
slår
indebærer en ændring af de principper, som Folketinget har vedtaget for ind-
tægtsregulering af folkepensionen. Der vil også skulle tages højde for, at en æn-
dring af reglerne vil have betydning for en registerbaseret og digitaliseret indtægts-
regulering.
Efter det oprindelige lovforslag (L 574/2014 om kalenderårsmodellen m.v.) bereg-
nes pensionen løbende på grundlag af de faktiske indkomster, hvor alle indkomster
tillægges den samme værdi som led i et forsørgelsesgrundlag
uanset hvornår de
er optjent.
Ældre Sagen fremhæver konkrete eksempler på indtægter, som i visse tilfælde ud-
betales efter overgang til folkepension. Der er imidlertid ikke tale om en udtøm-
mende gennemgang, fx kan supplerende nævnes royalties, biblioteksafgifter, hæv-
ning af tidligere års hensættelser i egen virksomhed mv.
L 147 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentarer til henvendelse fra Ældre Sagen, til beskæftigelsesministeren
Beskæftigelsesministeriet er i gang med at kortlægge problemstillingen, og jeg vil
derefter vende tilbage til Beskæftigelsesudvalget og redegøre for mine overvejelser
omkring ændring af reglerne.
Før det er klart defineret, hvilke situationer der i givet fald bør være omfattet af
ændrede regler, er det ikke muligt at svare på, hvad det vil koste at løse den pro-
blemstilling, Ældre Sagen beskriver.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2