Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 4. maj 2017 stillet følgende spørgs-
mål nr. 3 til L 135 efter ønske fra Josephine Fock (ALT) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 3:
Vil ministeren redegøre for de konsekvenser, som L 135 her får fast track-
ordningen?
Svar:
Indledningsvis vil jeg henvise til høringssvaret fra SIRI vedr. L 135 af den 9. marts
2017.
Fast track-ordningen blev indført med aftalen om en reform af international re-
kruttering, som den daværende regering (S og R) indgik med V, DF, SF, LA og K i
2014.
Formålet med ordningen er at give certificerede virksomheder, der spiller efter
reglerne, mulighed for med kort varsel at ansætte højtkvalificerede udlændinge
uden at skulle afvente Styrelsen for International Rekruttering og Integrations
(SIRI) sagsbehandling. Samtidig giver ordningen mulighed for, at udlændingen
skiftevis kan arbejde i Danmark og i udlandet, uden at den pågældendes opholds-
og arbejdstilladelse bortfalder.
Lovforslaget vil få direkte konsekvenser for fast track-ordningen, da ordningens
beløbsspor er knyttet til beløbsordningen.
So det fre går af SIRI’s høri gssvar,
anvendes mange af de opholds- og arbejds-
tilladelser, der meddeles efter beløbssporet på fast track-ordningen, til indstatio-
neringer af medarbejdere fra en udenlandsk del af virksomheden, hvor ansættel-
sesforholdet ikke overgår fra den udenlandske til den danske del.
Lovforslag L 135 vil vanskeliggøre denne type indstationeringer
–
særligt de ind-
stationeringer, der varer tre måneder eller mindre. I disse situationer vil arbejds-
tageren typisk modtage sin løn i udlandet, da arbejdstageren ikke er længe nok i
15. maj 2017
International rekruttering
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uim.dk
36977191
2017 - 7234
233054
Side
1/2