Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
L 135
Offentligt
1756398_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 4. maj 2017 stillet følgende spørgs-
mål nr. 3 til L 135 efter ønske fra Josephine Fock (ALT) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 3:
Vil ministeren redegøre for de konsekvenser, som L 135 her får fast track-
ordningen?
Svar:
Indledningsvis vil jeg henvise til høringssvaret fra SIRI vedr. L 135 af den 9. marts
2017.
Fast track-ordningen blev indført med aftalen om en reform af international re-
kruttering, som den daværende regering (S og R) indgik med V, DF, SF, LA og K i
2014.
Formålet med ordningen er at give certificerede virksomheder, der spiller efter
reglerne, mulighed for med kort varsel at ansætte højtkvalificerede udlændinge
uden at skulle afvente Styrelsen for International Rekruttering og Integrations
(SIRI) sagsbehandling. Samtidig giver ordningen mulighed for, at udlændingen
skiftevis kan arbejde i Danmark og i udlandet, uden at den pågældendes opholds-
og arbejdstilladelse bortfalder.
Lovforslaget vil få direkte konsekvenser for fast track-ordningen, da ordningens
beløbsspor er knyttet til beløbsordningen.
So det fre går af SIRI’s høri gssvar,
anvendes mange af de opholds- og arbejds-
tilladelser, der meddeles efter beløbssporet på fast track-ordningen, til indstatio-
neringer af medarbejdere fra en udenlandsk del af virksomheden, hvor ansættel-
sesforholdet ikke overgår fra den udenlandske til den danske del.
Lovforslag L 135 vil vanskeliggøre denne type indstationeringer
særligt de ind-
stationeringer, der varer tre måneder eller mindre. I disse situationer vil arbejds-
tageren typisk modtage sin løn i udlandet, da arbejdstageren ikke er længe nok i
15. maj 2017
International rekruttering
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 7234
233054
Side
1/2
L 135 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil redegøre for de konsekvenser, som L 135 får med fasttrack-ordningen, til udlændinge- og integrationsministeren
Danmark til at have interesse i at åbne dansk bankkonto. Dertil viser erfaringen, at
nogle banker er tilbageholdne med at oprette bankkonti til en udlænding, der ikke
er folkeregistreret (bopælsregistreret) i CPR. Det følger af CPR-loven, at det er et
krav for at blive bopælsregisteret i CPR, at vedkommende person skal opholde sig
i Danmark i mere end tre måneder.
Fast track-ordningen er udformet fleksibelt netop for at imødekomme virksomhe-
dernes stigende behov for at tilrettelægge fleksible forløb, bl.a. når der er tale om
kortvarige indstationeringer fra udlandet. Fast track-ordningen giver mulighed for
at indrejse i Danmark og påbegynde arbejdet med det samme. Samtidig giver
ordningen mulighed for, at udlændingen kan udrejse af Danmark, uden at den
pågældendes opholds- og arbejdstilladelse bortfalder.
Formålet med fast track-ordningen vil derfor med lovforslaget blive udhulet.
Derudover vil L 135 påvirke fast track-ordningens beløbsspor i forhold til, at per-
sonalegoder ikke længere må indgå i lønnen.
Virksomhederne vil samtidig blive pålagt øgede administrative byrder, da de vil
skulle administrere lønomkostninger forskelligt for deres udenlandske og danske
arbejdstagere.
Det fremgår i øvrigt ikke klart af lovforslaget, om ændringen
”so udbetales i
likvide idler her i la det”
kun angår lønnen op til mindstebeløbet, eller om det
angår hele lønnen. Dan Jørgensen (S) tilkendegav dog ved 1. behandlingen af L
135 den 27. april 2017, at lovforslaget betyder, at arbejdsgiveren skal betale likvi-
de midler
op til
mindstebeløbet, og hvad der kommer herudover, er en anden sag.
Jeg imødeser et ændringsforslag fra partierne bag lovforslaget, som præciserer
dette.
Inger Støjberg
Anne Thorsen
Side
2/2