Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
L 122
Offentligt
1747631_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
25-04-2017
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af udvalgets spørgsmål nr. 15 til L 122, forslag til lov om
ændring af lov om naturbeskyttelse (Nye muligheder for visse anlæg og indretninger på klitfredede
arealer og inden for strandbeskyttelseslinjen samt inden for sø- og åbeskyttelseslinjen), stillet den 21.
april 2017 efter ønske fra Pia Adelsteen (DF).
Spørgsmål nr. 15 til L 122
”Vil
ministeren være behjælpelig med at yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer, at
produktion af juletræer ligestilles med landbrugsproduktion indenfor strandbeskyttelseslinjen og
fortidsmindebeskyttelseslinjen?”
Svar
Et ændringsforslag som ønsket kan udformes således:
”Til § 1
x)
I den ved lovforslagets
§ 1, stk. 1, nr. 5,
foreslåede
§ 15 a, stk. 1, nr. 1,ændres
»tilplantning«
til:
»tilplantning
med undtagelse af erhvervsmæssig tilplantning med juletræer, «
[muliggøre erhvervsmæssig tilplantning med juletræer inden for strandbeskyttelseslinjen ]
y)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01. I § 18, stk. 1, nr. 2, ændres »tilplantning« til: »tilplantning med undtagelse af erhvervsmæssig
tilplantning med juletræer, «
[muliggøre erhvervsmæssig tilplantning med juletræer inden for fortidsmindebeskyttelseslinjen]
Til nr. x)
Formålet med naturbeskyttelseslovens regler om bygge- og beskyttelseslinjer langs kysterne samt ved
fortidsminder, søer og vandløb er ved et forbud mod tilstandsændringer at friholde disse
landskabselementer for blandt andet bebyggelse og tilplantning. Særligt for strandbeskyttelseslinjen er
formålet at friholde de åbne kyster og varetage både landskabelige, biologiske og rekreative hensyn.
Landbrugsmæssig drift er ikke omfattet af forbuddene, mens tilplantning af hensyn til
bestemmelsernes formål om beskyttelse af natur og landskab forudsætter forudgående dispensation.
Produktion af juletræer anses i overensstemmelse med administrativ praksis og klagenævnets praksis
for at være tilplantning, der kræver forudgående dispensation. Dispensationspraksis med hensyn til
tilplantning er restriktiv, navnlig på åbne kyststrækninger uden væsentlig anden beplantning. Dog
blev der med ændringen af naturbeskyttelsesloven i 1994, jf. lov nr. 439 af 1. juni 1994, hvor den
hidtidige 100 meter strandbeskyttelseslinje uden for sommerhusområder blev afløst af en 300 meter
linje, indført en særlig dispensationsordning for erhvervsmæssig produktion af frugt- og bærbuske, da
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
L 122 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om ministeren vil være behjælpelig med at yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer, at produktion af juletræer ligestilles med landbrugsproduktion indenfor strandbeskyttelseslinjen og fortidsmindebeskyttelseslinjen, til miljø- og fødevareministeren
der er særligt gunstige forhold for denne produktion ved kysterne. De lempelige regler kom til at gælde
i
den såkaldte ”udvidede beskyttelseszone”, dvs.
alene på de arealer, der ikke tidligere havde været
omfattet af strandbeskyttelseslinjen.
Forslaget indebærer, at der i forhold til naturbeskyttelseslovens § 15 om strandbeskyttelseslinjen vil
gælde en umiddelbar ret til uden forudgående dispensation at foretage erhvervsmæssig tilplantning,
også af helt åbne kyststrækninger, med juletræer.
Til nr. y)
Efter naturbeskyttelseslovens § 18 gælder der et forbud mod tilstandsændringer inden for en 100
meter zone omkring fortidsminder. Selve fortidsmindet er beskyttet af museumsloven.
Forbuddet omfatter ikke landbrugsmæssig drift bortset fra tilplantning. Det er derfor muligt at dyrke
korn og raps mv., men ikke at tilplante med træer og buske, herunder juletræer uden forudgående
dispensation. Dispensationspraksis og herunder klagenævnets praksis er i overensstemmelse med
lovens forarbejder restriktiv.
Bestemmelsen omfatter mange forskelligartede større eller mindre fortidsminder, som f.eks. stengrave
fra stenalderen og gravhøje fra bronze eller jernalderen, beliggende enkeltvis eller i grupper i
landskabet. Det kan også være borge og vold- og forsvarsanlæg i det åbne land.
Formålet med bestemmelsen er ud over at sikre fortidsmindernes værdi som landskabselementer
samtidig at sikre de jorddækkede arkæologiske spor umiddelbart omkring fortidsminderne, da der ofte
er særlig mange kulturhistoriske levn i områderne omkring de fredede fortidsminder. Tilplantning kan
endvidere medføre en stor påvirkning af indsigten til og udsynet fra fortidsminderne, især for de
fortidsminder, der ligger med en markant placering i landskabet.
Forslaget indebærer, at der vil gælde en umiddelbar ret til uden forudgående dispensation at foretage
erhvervsmæssig tilplantning i beskyttelseszonen omkring fortidsminder med juletræer, uanset de
konkrete landskabelige eller arkæologiske forhold på stedet.
Esben Lunde Larsen
/
Hans Erik Cutoi-Toft
2