Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
L 114
Offentligt
1720653_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 7. februar 2017
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 68 til L 114, forslag til folketingsbeslutning
om Forslag til lov om ændring af lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug, lov om
miljøbeskyttelse, lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække og forskellige andre
love (Ny regulering af husdyrbrug m.v. og indførelse af generelle regler for anvendelse af gødning på
arealer og for husdyrbrug m.v. som udmøntning af dele af fødevare- og landbrugspakken samt
ændringer som følge af VVM-direktivet m.v.), stillet den 6. februar 2017 af Maria Reumert Gjerding
(EL).
Spørgsmål nr. 68 til L 114
”Ministeren bedes redegøre for, hvor omkostningseffektive husdyrefterafgrøderne, der lægges op til
med lovforslaget, vil blive, herunder såvel budgetøkonomisk effektivitet og samfundsøkonomisk
effektivitet.”
Svar
Efterafgrøder udgør et af de mest omkostningseffektive virkemidler. Omkostningerne ved etablering af
efterafgrøder i Danmark er vurderet i en række sammenhænge. Københavns Universitet har foretaget
en vurdering af omkostninger i relation til virkemiddelkataloget (Virkemidler
til realisering af 2.
generations vandplaner og målrettet regulering, rapport nr. 52 fra Aarhus Universitet, 2014
(http://web.agrsci.dk/djfpublikation/djfpdf/Virkemiddelkatalog_web.pdf). Her er omkostningerne
ved efterafgrøder opgjort til ca. 165-284 kr. pr. ha alt efter såmetode, kvælstofeffekt samt type af
efterafgrøde. Hvis etablering af efterafgrøder nødvendiggør sædskifteændringer, vil det øge
omkostningerne.
En større andel af efterafgrøder som følge af forskellige efterafgrødeordninger vil føre til højere
omkostninger pr. hektar. Københavns Universitet har i arbejdet med ny husdyrregulering regnet med
en gennemsnitpris på 400 kr. pr. ha
(Københavns Universitet, Driftsøkonomiske konsekvenser ved
foreløbige modeller for overførsel af husdyrarealregulering til generel regulering
fra 2016
(http://mst.dk/media/174853/driftsoekonomiske-konsekvenser-ved-foreloebige-modeller-for-ny-
husdyrregulering-ifro.pdf)).
Landmanden har fleksibilitet til at vælge mellem gældende alternativer til husdyrefterafgrøderne, og
kan således vælge de mest omkostningseffektive virkemidler, afhængig af produktionsformen og de
lokale forhold mv. Jeg henviser til mit svar på spørgsmål 71.
Esben Lunde Larsen
/
Claus Torp
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk